Hallå där, Alexandra Ekwall…

...som har varit med och arrangerat Sågbäcksgymnasiets första Vårsalong, som består av verk som skolans elever har skapat.

Alexandra i utställningen

1. Berätta om utställningen!

Det är en konstutställning som är skapad av skolans elever. Deltagandet har varit helt frivilligt, men elever från hela skolan har bidragit, från språkintroduktion till gymnasiesärskolan. Utställningen består av fotografier, kollage, ritningar, målningar och skulpturer. Det började med en idé från en elev som vi tog fasta på och gick vidare med. Eftersom det är första gången vi gör det här tänkte vi att vi skulle vara nöjda om det kom in 10-15 verk, men det kom in 82 stycken! Det är jag, Hélena Skogfeldt Douhan och Anne Lindberg som har jobbat med det här och det har varit jätteroligt.

2. Varför tror du att det blev en sådan succé?

Konst är ett demokratiskt uttryckssätt. Det spelar ingen roll vilket språk man talar. Vi vill öka tillgängligheten till konsten och få eleverna att förstå att den kan beröra på flera olika plan, att den bidrar till många olika känslor. Verken uttrycker också måenden och rymmer hela berättelser, även om andra såklart handlar om verkligheten för de flesta tonåringar – det är en del kärlek och brustna hjärtan. Jag tror att de elever som har bidragit till utställningen kan känna att de är del av ett sammanhang, att de har bidragit av något som är större än de själva. Genom konsten får de en chans att visa andra förmågor och färdigheter än de som vi normalt sett bedömer och värderar i skolan.

3. Hur har själva skapandet av verken gått till?

Alla elever på skolan har uppmuntrats att vara med och de har fått lämna in helt fria verk. Vi har valt att inte göra utställningen på ett tema och det har varit intressant att se vad som kommer ut av det. De elever som har velat delta har kunnat skapa sitt konstverk på fritiden, utifrån sina egna förutsättningar och intressen. Vi har tillhandahållit material så att alla kan vara med, även de som inte har tillgång till konstmaterial hemma. Vissa elever har skapande verksamhet på schemat och har kunnat skapa på de lektionerna.

4. Vad fyller utställningen för funktion?

Dels handlar det om elevinflytande, att eleverna får vara med och forma och bidra till sin skola och till att skapa en levande skolmiljö. Det blir lätt små öar i en skola, men vi vill skapa mötesplatser och möjliggöra tillfällen för samtal och reflektion. Utställningen finns i skolans ”uppehållsyta” vid kafét och biblioteket där de allra flesta eleverna passerar under skoldagen. Eleverna kan se att det händer saker på skolan utöver lektionerna och det vanliga skolarbetet.
Det är också ett sätt att få in de estetiska ämnena i skolan igen, något som inte längre finns på alla utbildningar. Konst är ett sätt att bearbeta känslor och vi tycker att det är viktigt att ge eleverna den kanalen att uttrycka sig i. I och med att vi fick in så många bidrag, ser vi att det finns ett stort intresse och behov av det.

5. Vad händer nu?

Vi jobbar en hel del med tävling som motivation, till exempel genom att delta i olika yrkestävlingar och Ung Företagsamhet, utställningen är del av det tänket, även om det så klart är svårt att tävla i konst. Efter påsklovet kommer eleverna att få rösta på sin favorit och vi utser tre vinnare som får fina priser. Alla bidragen är anonyma, så eleverna röstar inte på konstnären utan på själva verket. Redan första dagen var det flera elever som undrade när de skulle få rösta och som redan hade en uppfattning om vilket verk de skulle rösta på, så det här har verkligen berört alla.

1 kommentarer

Kommentarrubrik

William

William

Heja Alex! Så kul att läsa om detta fina projekt. Värmer hjärtat 💛

Svara

Kommentera

E-postadress publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

*
*
*

Vill du komma i kontakt med Alexandra?

Tipsa oss

Alexandra hörde av sig till oss - gör det du också!