Hallå där, Emma Åhnberg…

...med elever på Edboskolan, som tack vare sitt samarbete med Mobile Stories fick träffa Gustav Fridolin!

Elever träffar Gustav Fridolin

1. Varför var dina elever hos Gustav Fridolin?

Mina elever Vendela och Hanna var och intervjuade Gustav Fridolin tillsammans med journalisterna Jenny Sköld och Lotta Bergseth från Mobile Stories. De ställde många vassa, relevanta och viktiga frågor om skolan som de formulerat tillsammans med sina klasskamrater. Den fråga som de flesta eleverna ville ställa till vår utbildningsminister handlade om stressen med det senaste betygssystemet. Intervjun har sammanställts i en artikel samt i en kortfilm som finns i den medföljande länken.

2. Vad är Mobile Stories och varför samarbetar du med dem?

Mobile Stories är en sajt med samhällsjournalistik för och med unga. Här kan elever ta del av nyheter som berör unga i form av artiklar och filmer. Jenny och Lotta håller just nu på att utveckla ett verktyg där elever kan vara med och skapa journalistik. Här kommer elever kunna göra egna reportage samt spela in poddar och filmer. Sedan ska detta kunna publiceras på Mobile Stories sajt där elever från hela Sverige kan ta del av varandras arbeten. Vi i Huddinge är den första kommunen som får vara med och testa och utveckla verktyget. Nu under våren kommer jag och mina klasser vara med och testa verktyget och till hösten ska det kunna användas av alla i kommunen.

3. På vilket sätt använder du Mobile Stories i din undervisning?

Jag tycker att det är viktigt att följa och integrera aktuella nyheter i undervisningen och där är tyvärr utbudet av nyheter för våra ungdomar mycket begränsat. Både språket och urvalet av nyheter passar inte alltid eleverna.

Vi har läst många aktuella nyheter som Mobile Stories publicerat där vi diskuterat innehållet utifrån diskussionsfrågorna som finns till artiklarna. Under nästa arbetsområde ska eleverna skapa egna poddar, filmer och artiklar i testverktyget.

Genom att använda Mobile Stories i min undervisning främjar jag elevernas nyhetskonsumtion, användning av digitala verktyg, språket, det källkritiska förhållningssättet och det entreprenöriella lärandet där eleverna skapar något eget med verkligheten som mottagare och med den demokratiska känslan av att kunna påverka.

4. Vad är nästa utmaning för dina elever?

Vi kommer inom kort att analysera intervjun tillsammans och diskutera vad Gustav Fridolin svarar på frågorna och hur han svarar på dem. Jenny och Lotta ska även prata med eleverna om hur arbetet på en nyhetsredaktion går till med extra fokus på det källkritiska förhållningssättet. Eleverna ska få lära sig om intervjuteknik och få träna på detta gentemot varandra. Detta ska de sedan använda praktiskt under nästa arbetsområde i SO.


Se elevernas intervju med Gustav Fridolin på Mobile Stories!

 

Kommentera

E-postadress publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

*
*
*

Kontakta Emma om du vill veta mer om hur man kan arbeta med Mobile Stories!