Hallå där Emma Ischt, Amanda Lövås och Matilda Kapell…

...niondeklassare på Östra grundskolan som presenterat toalettrenoverings-förslag för för kommunpolitikerna Jelena Drenjanin(M), Karl Henriksson (KD)och Malin Danielsson(FP)!

Elever på Östra grundskolan

1. Ni har presenterat egna förslag på nya och uppfräschade toaletter i er skola för politikerna! Hur var det att göra en presentation för dem?

– Det var nervöst i början med en så stor publik. Politikerna verkade ta det på allvar, säger Matilda, 9A.
– Nervöst, men ändå roligt. Det här är ju en publik som vi kan påverka på riktigt, säger Emma Ischt, 9B.
– Annorlunda från att redovisa inför klassen för en publik som kan påverka vår vardag säger Amanda Lövås, 9A.

2. Ni har jobbat entreprenöriellt i projektform med matte, teknik och NO i toalettprojektet. Hur har projektet varit upplagt?

– Vi fotade toaletterna med våra Ipads och gjorde ritningar i appen Sketchbook som vi aldrig använt tidigare, berättar Emma.
– När vi var klara med våra idéer så hade vi en omröstning på skolan om vilka förslag som skulle presenteras för politikerna, med hjälp av ett formulär i Google. Tio valdes ut och vi fick höstlovet på oss att öva på våra presentationer, säger Matilda.

3. Berätta om era toalettidéer!

– Min toalett är fräschare än idag med touch-sensorer. Toan ska spolas av sig själv och toaletten är hel, säger Matilda.
– Jag har använt modern teknik, fin design som gör att det går att hålla rent på toaletten på ett enkelt sätt, säger Amanda.
– En långsiktig hållbar toalett som gör att man vill gå på toan, säger Emma.

En elev föreläser

4. Vad har ni lärt er?

– Jag har lärt mig att vara mer kreativ och komma på idéer. Göra något bra av något dåligt. Jag har också lärt mig framföra för en annan slags publik, säger Matilda.
– Att använda appar för att få fram min egen design och öva på att föra fram åsikter, säger Amanda.
– Insett vidden av att jag inte går på toan i skolan. Nu när jag fått gå runt i skolan och verkligen kolla in toaletterna så inser jag hur mycket det är som är fel med dem. Tidigare har vi gått till elevrådet när vi velat ändra något, men nu har jag lärt mig att jag kan göra mycket mer, säger Emma.

5. Kan ni rekommendera pedagogerna i Huddinge att prova eller göra som ni jobbat i toalettprojektet?

– Det här sättet att jobba gör att jag lär mig mycket mer, det känns inte som en lektion. Roligare än att läsa en bok, säger Emma.
– Med en Ipad kan man lära sig så mycket mer än med en bok, berättar Matilda.
– Det här sättet att jobba i skolan gör att man kan få vara med och påverka, säger Amanda.

Läs mer om toalettprojektet och vad elevernas lärare, Anders Enström, säger om det.

Politikerna som tog emot och lyssnade på elevernas presentationer fick chans att säga vad de tyckte om arbetssättet, presentationstekniken och skoltoaletterna när de gick i skolan. Se filmen här!

Kommentera

E-postadress publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

*
*
*

Tipsa oss