Hallå där Jakob Jennische…

... som använder Lego NXT som verktyg i undervisningen!

1. Vilka är de största vinsterna med LEGO NXT-programmering i undervisningen?

– Eleverna tränar programmering på ett enkelt och tydligt sätt. Det är otroligt motiverande och spännande för eleverna att se om roboten verkligen gör det som är tänkt. Det finns inget stopp i hur avancerat det kan bli. Det går absolut att använda från årskurs 3 och uppåt till och med gymnasiet.

Det är även entreprenöriellt i avseendet att det är mycket kreativt och att det är lätt att göra uppgifter med utan ”rätt” svar. Eleverna får prova sig fram till lösningar, diskutera för och nackdelar och hela tiden förbättra koden.

Det borde kunna gå att koppla mer till verkligheten genom att göra besök på arbetsplatser där de faktiskt använder sig av robotar. Det tränar utan tvekan förmågor inom matte och teknik. Men även fler ämnen om man går lite djupare in i arbetet.

2. Kan du berätta lite kort om hur ni arbetar med LEGO NXT på Vista?

– I år har vi jobbat med grundkurser för elever i årskurs 4-9, nästan alla har gjort en grundkurs. Nu har vi skaffat olika banor (till exempel tävlingsbana från FFL) och en annan som heter Green City som går att koppla till arbete om hållbar utveckling. Vi ska också försöka oss på ett programmeringsprojekt i åk 2 där även legorobotar ska ingå.

När vi har gjort grundkurserna har jag förberett och ställt i ordning och genomfört arbetspassen. Klassläraren deltar självklart för att kunna göra bedömningar av elever och för att lära sig programmet så att de så småningom ska kunna använda det själva. Jag sköter bokningen.

Nästa år ska vi jobba mer med banorna och förhoppningsvis lyckas anmäla ett lag till FLL.

3. Vad har du för tips till pedagoger/skolor som skulle vilja komma igång med detta?

– Jag vet inte riktigt, det är en pengafråga också. Det har ju kommit en uppdaterad variant som heter EV3. Den ska vara ganska mycket bättre men dyrare. Jag tror att man behöver tio lådor för att kunna jobba med en helklass i taget. Var gärna två vuxna. Det kommer strula lite i början.

Kanske kan det vara bra att köpa en låda först och träna lite själv innan man gör den stora investeringen. Jag tycker inte att man ska göra legorobotar i elevens val i första hand. Då träffar det just de som redan är intresserade. Min erfarenhet är att det ofta är de som inte tar för sig så mycket annars, vad gäller teknik och datorer är de som lyckas bäst och tycker det är roligt. Och de är ju dem vi vill komma åt.

Mer information

Jakob Jennische kommer att delta under Huddinge visar den 27 oktober – håll utkik!

Läs mer om Lego NXT

Läs mer om Lego Mindstorms EV3

Kommentera

E-postadress publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

*
*
*

Vill du veta mer eller utbyta erfarenheter!

Kontakta gärna Jakob!