Hallå där, Jimmy Askelius…

...på Visättraskolan, som har jobbat med projektet ”Estetisk religion” med elever i åk 5!

1) Vad är estetisk religion egentligen?

Estetisk religion kan man säga är en fördjupning i religion men även i andra ämnen som fysik, matematik, teknik och slöjd. Det är också ett tydligt och lustfyllt sätt att synliggöra för elever hur ämnena i skolan faktiskt sammanflätas.

2) Hur har ni lagt upp arbetet?

Jag ska försöka hålla mig kortfattad men ändå tydlig i hur jag la upp projektet. Först och främst så gjorde jag en pedagogisk planering (PP). Därefter så diskuterade jag med berörda lärare, i detta fall främst träslöjdläraren Maria Chrissovergi eftersom det skulle krävas mycket tid från hennes undervisning och om hon kunde få in de moment som skulle läras in och tränas på. När alla de pusselbitarna var på plats så började vi projektet.

Jag berättade för eleverna om projektet och att de skulle bygga Huddinges kyrka, Fittjas moské och Stockholms stora synagoga i Minecraft under ett par religionslektioner. På Visättraskolan så är IT en del i undervisningen men det är fortfarande själva kunskaperna inom ämnena som är i fokus. Så när man tänker på projektet i helhet, så IT en rätt liten del men ändå en mycket viktig faktor. Här får alla eleverna verkligen möjlighet utifrån deras förmåga att kunna vara delaktiga och skapa något som de kan känna stolthet över.

Eleverna arbetade i grupper när de byggde de heliga platserna i Minecraft. De utgick från både egna bilder samt bilder från nätet som referenser. När byggnaderna var klara började eleverna klura ut hur många kuber, hur stora de skulle vara så att de kunde börja kapa dem i slöjden. De räknade ut detta i matematiken då de också stötte på olika problem som de fick lösa. Snedtaken var ett sådant problem eftersom det går ju inte att lägga kuber i luften i verkligheten, som man kan göra i Minecraft. En elev kom då på att om man använder en plywood-skiva, sedan kapar en kub på diagonalen och lägger dem bredvid varandra så skapar det effekten av att det är kuber, precis som på Minecraft.

Det tog tid att mäta, kapa och slipa vilket är helt förståeligt, det var ändå nästan 4000 kuber som eleverna kapade! Det var fantastiskt häftigt att se hur eleverna kämpade och hur de systematiskt arbetade som helhet. Med detta menar jag att i slöjden så arbetade de längre inte i grupper utan de gjorde allt tillsammans, uppdelade på olika stationer som de turades om att vara på. Riktigt bra teamwork och stor eloge till slöjdläraren Maria som på ett mycket proffsigt sätt strukturerade och lade fram undervisningen.

Under slöjdarbetets gång så arbetade eleverna under fysik/teknikens lektioner med ellära. De demonterade olika maskiner där vi tittade på hur de var uppbyggda och vilka komponenter som var vanliga. Nästa steg så fick eleverna lära sig hur man kopplade elektriska kretsar med riktiga elektriska komponenter. I detta steg så följde eleverna tre olika elscheman där den sista var schemat för senare koppling på de heliga byggnaderna. I slutskedet så tog eleverna med sig alla färdiga kuber från slöjden till klassrummet där vi under tekniken började limma ihop alla kuberna. De följde då sina skisser från Minecraft samt skisser som de gjort under matematiken. Och när slutligen de var klara så målade eleverna byggnaderna. Det sista steget var nu att åter igen koppla de elektriska komponenterna och fästa dem på byggnaderna. Nu fick de även löda fast alla komponenter ordentligt vilket var en utmaning men en rolig sådan. Och nu hade de förkunskaperna.

3) Varför valde ni att arbeta med religion på det här sättet?

Att arbeta på ett entreprenöriellt sätt är för mig en självklarhet. Jag vill att elever ska ha förståelsen för ”processen”, alltså från idé till en färdig produkt fungerar. Det finns så många moment i saker man skapar eller gör, precis som i skolan med alla olika ämnen. Jag anser att kunna ge den förståelsen för sina elever i tidig ålder ger bättre förutsättningar för dem att lära in fler kunskaper i alla ämnen. De förstår då att matematiken inte endast sker i klassrummet, att en resistor inte bara är ett ord inom fysiken/tekniken eller exempelvis att inom religioner finns det så mycket vackert hantverk vilket de lär sig i slöjden. Så Estetisk religion är verkligen ett ämnesintegrerat projekt där eleverna får nya kunskaper samt träna sina förmågor i matematik, religion, bild, slöjd, fysik, teknik, svenska/sva och även IT.

4) Vad har du/ni lärt er?

Ja alltså vi har lärt oss massor och även det vi lärt oss har vi fått möjlighet att verkligen träna och förbättra oss på. Två saker som fastnat hos mig som eleverna verkligen tog lärdom av, som inte heller hade kunnat läras ut lika tydligt om de inte gjort det var för det första, själva limningen av kuberna. Jag instruerade eleverna att de skulle limma rad för rad, limma hela byggnaden från grunden och sedan uppåt. En grupp tänkte att om vi istället limmar i sektioner, så går det fortare. Men de upptäckte rätt snart att då var det väldigt enkelt att bygga snett. Vilket i sin tur fick förbli så då kuberna redan satt fast och tid till att kapa hundra nya kuber fanns inte. Den andra saken var under själva elläran när eleverna hade missat två isolatorer (skydd av gummi/plast för ledare/kabel) där ledarna plus och minus låg emot varandra. Det började lukta bränt och vi fick snabbt koppla ur strömkällan för att hitta felet. När vi upptäckte att ledarna hade legat emot varandra så kunde vi diskutera kring hur viktigt det faktiskt är med isolatorer och hur enkelt bränder kan uppstå om man gör ett misstag. Dessa två saker är bara två av väldigt många kunskaper som vi lärt oss. Och då vill jag också passa på att poängtera att detta projekt är en fördjupning i den ordinarie undervisningen.

5) Har du något du vill rekommendera dina kollegor i Huddinge att prova eller göra?

Ja absolut! Detta projekt har varit så otroligt lärorikt och utmanande för både mig och eleverna. Det uppstår tillfällen där man tänker att man har tagit sig vatten över huvudet men samtidigt så måste man fortsätta kämpa och inte vara rädd för att göra lite fel. Precis som eleverna så lär vi oss också utav våra misstag och går vidare starkare. Och resultatet måste jag ju säga är helt otroligt! Alltså den stolthet som eleverna känner för sina arbeten är fantastisk! Över 107 000 människor har sett deras arbeten på Visättraskolans Facebook-sida och de har bara fått så fina kommentarer från pedagoger runt om i landet som känner sig inspirerade och vill själva prova detta projekt. Så det är så roligt att kunna ge eleverna denna känsla och dessa mottagare. Snacka om elevinflytande på riksnivå! Jag vill slutligen också passa på att tacka min kollega Jörgen Lif som arbetar som resurs i klassen. Han är en klippa som har verkligen ställt upp och lagt ner hela sin själ i detta projekt! Så ett stort tack till dig Jörgen!

Bild på modell av kyrka

2 kommentarer

Kommentarrubrik

Semira Vikström

Semira Vikström

Ett så otroligt häftigt projekt och som eleverna har arbetat tillsammans med berörda lärare! Jag var inne hos klassen en stund på "Visättraskolan visar" och såg hur stolta eleverna var när de visade upp resultatet för sina föräldrar. Roligt också att inlägget fått en sådan enorm spridning, att få inspirera! #Megastoltrektor

Svara

Kommentarrubrik

Rabia

Rabia

Det har varit så roligt att följa ert arbete och så inspirerande. Jag är glad och stolt över att ha så duktiga kollegor. Stor eloge till dig Jimmy och även dina samarbetspartners. Att jobba entreprenöriellt är riktigt kul!

Svara

Kommentera

E-postadress publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

*
*
*

Tipsa oss