Hallå där, Maria Wiman…

...lärare på Östra grundskolan, som vill uppmuntra sina elever att göra sina röster hörda.

Marias elever i klass 8F på Östra grundskolan skrev ett svar till ett inlägg på DN Åsikt. Deras svar genererade en hel del uppmärksamhet, bland annat från riksdagsledamot Hanif Bali (M).

Vad var upprinnelsen till att eleverna skrev inlägget?

Jag läste artikeln i DN och tänkte att detta är ett ämne som eleverna på Östra grundskolan vet mycket om. Sedan läste jag artikeln för mina elever som genast blev sugna på att skriva ett svar. Jag försöker se till att ungas röster hörs även på ställen där de vanligtvis inte får tillträde så jag blev också pepp på idén att låta dem skriva ett svar.

Hur jobbade ni med inlägget?

När det kommer till att replikera på debattinlägg måste man jobba fort så att ingen annan hinner före med sin text. Därför agerade vi snabbt (himla tur att 8F är sådana fullblodsproffs på att agera när det gäller). Jag stolpade upp argumenten från debattartikeln och så fick eleverna själva eller i par bemöta dessa argument med sina egna ord. Därefter gick eleverna på hemkunskap och då plockade jag ut elevernas argument och fogde samman dessa till en hel text. För ordnings skull vill jag ännu en gång poängtera att texten är skriven helt och hållet av eleverna. Jag fogade bara samman meningarna till en hel text.

Vad blev reaktionerna på elevernas inlägg?

När man skriver ett debattinlägg måste man ju alltid räkna med mothugg eller motargument. Det var vi förberedda på. Mestadels var responsen dock fantastisk. Många var glada att eleverna tog plats i debatten för sin egen skolgång. Vi fick många hejarop, i synnerhet från lärare runtom i landet. Tyvärr fick vi också riktigt otrevlig respons, framförallt på twitter. Det som förvånade eleverna mest var att riksdagsledamoten Hanif Bali skrev nedsättande saker på riktigt låg nivå.

Hur kan man förbereda eleverna på att ta kritik efter ett debattinlägg?

Att förbereda eleverna på hur de ska bemöta konstruktiv kritik är ju en sak. Det ingår ju i själva debatterandet, att man retoriskt och med god ton bemöter sina eventuella meningsmotståndare. Det är ju inget konstigt utan ingår liksom i spelreglerna. Värre blir det när vuxna människor kommer med dåligt underbyggda anklagelser, märkliga påhopp och raljerar över eleverna eller mig. Då hamnar vi genast i en annan situation. Jag måste dock säga att eleverna har tagit detta otroligt bra. Min elev Samuel uttryckte det fantastiskt när han sa: ”Vi är inte ledsna, bara triggade”. Det gäller att man visar lite ”jävlar anamma”, håller ihop i klassen och känner sig starka som grupp, att man tillsammans gör en plan för hur man ska hantera det som inträffat och att man hela tiden kommer ihåg att själva hålla god ton.

Hur reagerar du som lärare när du anklagas att använda elever som slagträ i debatten?

Jag har jobbat värdeskapande i några år nu med elever som har peppats att våga ta plats, att tro på sig själva och göra sina röster hörda. Detta har gjort mig hårdhudad. Det verkar tyvärr som att det alltid kommer att finnas människor som provoceras av ungdomar som med styrka och målmedvetenhet slår sig in på plattformar där de normalt inte syns, människor som misstror ungdomar som tar i från tårna och presterar på topp. Det är på många sätt sorgligt förstås.

Samtidigt peppar det mig ännu mer att jobba som jag gör. Vi har överbevisat dessa kritiker många gånger förut och det kommer vi att fortsätta med. Jag säger som så många gånger förr: ”Dörren till mitt klassrum står öppen. Är någon nyfiken på hur vi i 8F arbetar så är det bara att titta förbi. Vi bjuder på kaffe.”


Här hittar du inlägg och artiklar relaterade till intervjun:

 

Kommentera

E-postadress publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

*
*
*

Tipsa oss