Hallå där Petra Petersen…

...som deltog på SETT-mässan i april med forskningsprojektet Digitalisera-Revitalisera!

Petra Petersen i en t-shirt med texten "Forskning pågår"

1. Hur var det på SETT-mässan?

– Det var fantastiskt roligt att vara med på en sådan spännande och dynamisk mötesplats, som SETT-mässan är! Vi som deltog var både från ledningen i projektet och pedagoger och vi fick möjlighet att visa upp Digitalisera-Revitalisera och de lyckade resultat vi haft. Det blev också många givande samtal med besökare från hela Norden och från en mängd olika arenor; allt från förskola och skola, till specialpedagogiska myndigheten och stora IT-företag!

2. Vad lärde du dig och vad tar du med dig till en eventuell nästa gång?

– Hur givande det är att mötas i samtal med andra pedagoger och hur mycket vi kan lära oss av varandra. En annan lärdom är hur viktigt det är för pedagoger i förskolan att få möjlighet att vara med på sådana tillställningar och visa upp hur de arbetar, och få känna sig stolta över det fantastiska arbete de utför, varje dag!

3. Vad händer framöver i projektet?

– Vi kommer att fortsätta arbeta med att revitalisera minoritetsspråk med lärplattan som resurs!

4. Har ni något sätt att dela med er av kunskap (mellan kollegor) på din arbetsplats?

– Vi har inom projektet återkommande workshops där de deltagande pedagogerna både kan få ny input och dela med sig av sina erfarenheter i ett kollegialt lärande. Detta sätt att återkoppla och arbeta vidare har varit avgörande för att projektet kunnat bli så framgångsrikt!

5. Har du något stort eller smått som du vill rekommendera dina kollegor att prova eller göra?

– Byt ut den dagliga sagostunden mot en sagostund på ett av barnens modersmål, med hjälp av en sagoapp på pekplattan, och se vad som händer när barnen börjar lyssna! De arbetssätt vi har i projektet går att applicera på ALLA språk!

Läs mer

Petra Petersen är doktorand på Uppsala universitet och leder forskningsprojektet Digitalisera-Revitalisera, där pekplattor används som resurs för att skapa möjligheter för barn att kommunicera på sitt modersmål, minoritetsspråket finska. Geografiska hinder kan överbryggas genom de digitala resurserna och barn som tidigare inte haft möjlighet att prata sitt modersmål på förskolan, kan nu både diskutera och sjunga med andra barn via Skype.

Läs artikeln om projektet Revitalisera-Digitalisera på Pedagog Huddinge

 

Kommentera

E-postadress publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

*
*
*