Hallå där, Utsäljeskolan…

...där fritidspedagogen Bengt Hillson har byggt en ljudstudio tillsammans med eleverna.

Studion

Hur kom ni på att ni skulle bygga en ljudstudio?

Annie Westman, förstelärare, och Maria Robling, biträdande rektor, blev inspirerade av flera skolor från London när de gjorde skolbesök på BETT-mässan. Där fanns radiostationer på många skolor som helt sköttes av elever. Det engagemang som visades var tillräckligt för att spinna vidare på idén att göra en egen ljudstudio på skolan. Idén förankrades hos rektor och Bengt Hillson, ljudtekniker och fritidspersonal, som blev eld och lågor. Bengt hade under två års tid samarbetat med klasser och spelat in radioteatrar skrivna och inspelade av eleverna själva, ett projekt som till en början var ett samarbete med Skapande skola. Vi bjöd in författaren Eva Susso som berättade hur man skriver spännande berättelser och en radiotekniker från Sveriges Radio som förklarade hur man går till väga rent tekniskt. Till detta användes skolans iPads.

Vad ska ni göra i studion?

Vi tänker oss att man kan använda studion till främst fyra saker.

  1. Poddradio. Eleverna gör ett program med aktuellt för skolan varje vecka. Åk 6 har spelat in ca 5 min långa poddar med ämnen som är aktuella för dem.
  2. Radioteater. Eleverna skriver egna berättelser som spelas in med effekter som ljud och musik. Vi har redan gjort program i ämnen som utanförskap och spökhistorier med mera.
  3. Låtskriveri. Eleverna skriver egna låtar i samarbete med vår musiklärare Sara Johansson.
  4. Göra film och redigera. Vi använder oss främst av programmet iMovie.

Lyssna på Utsäljeskolans poddradiojingel!

Varför jobbar ni med ljud?

Ljud färgsätter texter på ett formidabelt sätt. Den bästa effektmaskinen som finns är varje människas fantasi. Den skapar egna bilder av den redigerade historien man lyssnar till oavsett om det är en egenskriven låt, en radioteater eller en poddradiohistoria. Idag är så mycket redan färdigproducerat. Vi vill göra eleverna delaktiga i alla moment. Det finns arbeten i framtiden till alla. En del behövs bakom kameran, framför kameran, som producent eller som till exempel som låtskrivare. Publiken behövs också. Därför är vårt mål att sända ut programmen till så många som möjligt, inte bara till våra elever utan till alla i hela världen som är intresserade.

Hur delar ni med er av era kunskaper till andra?

Vi är precis i startgroparna med studion och har inte hunnit med en invigning, än men det ska vi ha med pompa och ståt. Sedan vill vi starta i liten skala på skolan och har som mål att göra detta viktigt på riktigt. Vi kommer länka till programmen och poddarna på skolans hemsida med datum och ämne och på så vis kommer vem som helst, vilken tid på dygnet som helst, kunna ladda ner och lyssna på elevernas alster.
Vi hoppas att det här är något som kan inspirera andra skolor i kommunen och landet. Vill man komma på studiebesök är man självklart välkommen.

Vad har ni lärt er av att jobba med ljudstudion?

De elever som inte alltid orkar koncentrera sig i klassrummet gör det fullt ut i projekt som dessa. Bengt är den person som fått fria händer och byggt det mesta själv i ljudstudion. Till sin hjälp har han haft elever som målat rummet och hjälpt till med diverse saker. De här eleverna är också med på våra storsamlingar, då de sköter mixerbordet, ljussättningen, programledarskap och sång och musik. Elevdelaktigheten är stor, likaså intresset. De blir entreprenörskap på hög nivå. Mycket i dagens samhälle är digitalt och man kan säga att vi lever i ett mediasamhälle. Vi känner att det är viktigt att få elever delaktiga från ax till limpa, i hela processen. Att skapa och inte bara konsumera. Att få vara stolt över sin medverkan i en produktion oavsett vilken roll man haft.

Kommentera

E-postadress publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

*
*
*