Väcker läslust med egen app

Hur gör man för att väcka läslust? Vårbyskolans Mikhael Mikalides har valt en annorlunda väg. Under läsåret har elever från årskurs 4–6 skapat en unik app för boksamtal.

”Beskriv en av huvudpersonerna så detaljerat som möjligt.”

”Välj en händelse ur boken som gjorde dig arg, ledsen, irriterad, lycklig eller liknande och berätta varför.”

”Om du fick ändra slutet på boken, hur skulle den sluta då?”

Det är några av de drygt 50 frågorna i appen Boksamtal, som elever i klass 4–6 på Vårbyskolan tagit fram under läsåret. Det är läraren Mikhael Mikalides som ligger bakom projektet, inom ramen för det han kallar Författarskolan.

Mikhael med elever

Mikhaels elever Adam och Akmal har varit med och skapat appen Boksamtal.

– För mig är det otroligt viktigt att slutresultatet ska vara på riktigt. Jag vill inte häfta ihop elevernas dikter och säga ”Här har ni en diktbok”. Det som görs i Författarskolan ska vara något stort, det ska få dem att växa – både när det gäller självförtroende och läsförståelse.

Författarskolan handlar om att stärka läs- och skrivkulturen med hjälp av entreprenöriella projekt.

Häromåret drev Mikhael ett poesiprojekt som utmynnade i att han och eleverna gav ut en uppmärksammad handbok om att skriva dikter. Idén till arbetet med bokappen kom efter att Mikhael av en slump upptäckt att det inte finns något digitalt läromedel för boksamtal.

– Många jobbar med boksamtal, men det finns inget digitalt läromedel. Det är viktigt att baka in det digitala i undervisningen, men här blev också slutresultatet ett digitalt läromedel som andra kommer att få nytta och glädje av, säger Mikhael.

”Verkade nytt och roligt”

Projektet har genomförts inom ramen för elevens val, och elever i klass 4–6 har deltagit vid olika tillfällen under läsåret. Eleverna har skapat diskussionsfrågor till appen och testat på varandra, men också pratat om vikten av läsning och haft egna textsamtal.

Några av dem som valde att haka på Författarskolan var Akmal Zuwak och Adam Rauf.

– Det verkade intressant att göra något nytt, vanligtvis brukar man göra något vanligt som att baka. Det här verkade nytt och roligt, säger Akmal.

Båda tycker att det varit givande att jobba med appen.

– Det var spännande att välja ut frågorna, säger Adam.

– Det var kul att jobba med andra, och nu när appen är ute känner man sig väldigt stolt, säger Akmal.

För att göra appen har Mikhael också fått hjälp av illustratören Björn Öberg och dataingenjören Milad Yalda.

Och sedan Världsboksdagen den 23 april finns den att ladda ner till telefonen, precis som vilken app som helst. Appen är gratis och finns tillgänglig för iphone och ipad, och till hösten kommer den även att finnas för Android.

Morgonen efter releasefesten hade appen redan laddats ner över 500 gånger. Och Mikhael och hans elever blev snabbt omtalade i bland annat SvD Junior, Sveriges Radio och Södra Sidan.

– Sen när eleverna ser responsen kommer de förstå hur stort det här är. Det här ska finnas kvar, och om tio år kan de fortfarande säga ”Det här är min app”, säger Mikhael Mikalides.

Eleverna som förebilder

Mikhael säger att många av eleverna på skolan saknar läskultur. Och det som driver honom är att hjälpa dem att hitta dit.

– Jag vill göra eleverna till förebilder. Deras kompisar lyssnar mer på dem än på mig. Många som bor i det här området har inte det ordförråd som de borde ha. Därför är det så viktigt med läsning. Det är i böckerna de möter språket, säger Mikhael.

Och Adam och Akmal berättar gärna om varför de tycker att det är viktigt att läsa när vi ses.

– Vi vill inspirera andra till att börja läsa. Det är viktigt att läsa för att få större ordförråd, större fantasi och mäktigare språk. Böcker är en helt egen värld, säger Adam.

– Man får bättre självförtroende. Det är nyttigt för många saker. Läsning är mycket viktigare än man tror, säger Akmal.

 

Bild och text: Åsa Kahn

Kommentera

E-postadress publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

*
*
*

Är du nyfiken på hur Mikhael har jobbat?

Han berättar gärna!

Tipsa oss

Mikhael tipsade oss om vad han jobbat med - gör det du också!