iTunes U öppnar nya vägar till lärande

Att använda planerings- och inlärningsvertyget iTunes U är en självklarhet för Anders Enström, matte-och naturlärare vid Östra grundskolan och vinnare av Årets pedagog 2014. Det har många fördelar och i förlängningen spar man planeringstid, som man kan använda i klassrummet, anser han.

– Var inte så rädd för ny teknik. Det gäller bara att sätta igång. Ladda ner appar, fråga kollegor så kallat kollaborativt lärande, lyssna på andras poddar och titta in i några ”flippade” klassrum. I läroplanen står tydligt att vi ska ge eleverna kunskap i informationsteknologi, då måste vi ju själva ha kunskapen. Delar man ut iPads till eleverna och inte själv klarar att vägleda dem, blir det ju bara en väldigt dyr skrivmaskin.

Pedagog-Huddinge-Ostra-grundskolan700px

–Användningen av ny teknik har många fördelar och i förlängningen spar man planeringstid, som man kan använda i klassrummet, säger Anders Enström. Här hjälper han William med ett klurigt tal i matten.

Anders Enström är övertygad om att användningen av ny teknik öppnar nya vägar till inlärning och ger mer utrymme för undervisningen i klassrummet. Tvärsemot som många skeptiker anser, menar han.

– Det finns fortfarande många som tror att det är eleverna som styr om man använder sig av ny teknik och iPads i undervisningen. Ibland hör jag kommentarer som, att eleverna bara skulle sitta och surfa på facebook, eller andra sociala media på skoltid. Men jag vill vända på resonemanget och säger av egen erfarenhet, att även sociala medierna är bra för en mängd skoluppgifter. De är till exempel utmärkta vägar för redovisning, säger Anders Enström.

I 8 B pågår som bäst en mattelektion med en av skolans matteklasser. Längst fram står appeltv:n på. Alla elever arbetar med iPads, där de har dagens uppgifter i geometri inlagda i iTunes U. Svaren skriver de i skrivböcker.

– Det är hur bra som helst att kunna arbete med iTunes U i skolan. Vi har allt i iPad:en här och behöver inte leta efter böcker eller uppgifter. Det är som är extra bra är att även hemma har allt samlat i iPaden, och tack vare bra program kan dela saker man gör med varandra och Anders, säger Amanda och Matilda.
Anders Enström har gjort nästan alla sina lektioner tillgängliga via iTunes U. Kursplanen för geometrin till exempel ligger i delmoment, där minst en sak är inspelningsbar på iPad.

iPad med bedömningsmall

Anders Enström, MA- och NO-lärare vid Östra grundskolan, lägger in bedömningsmatriser i planerings- och inlärningsverktyget iTunes U. – Jag har självfallet även samtal med varje enskild elev, men det är en fördel att de själva kan ha tillgång till bedömningsmatriserna i sina egna iPads.

– Den stora fördelen med den här tekniken är att eleverna alltid har tillgång till kursplanen, och kan välja lite olika uppgifter beroende av var de befinner sig kunskapsmässigt. Dessutom kan de välja olika redovisningssätt. Har man till exempel läs och skrivsvårigheter, eller inte kan läsa så bar svenska på grund att man är ny i Sverige, finns bra uppläsningsfunktioner, säger han och understryker att iTunes U gör att inlärningen kan anpassas än mer individuellt.

– Det handlar om att som pedagog kunna befinna sig där eleverna är. Och de lever, oavsett vad vi tycker om det, till stor del med ny teknik. I undervisningen är helt enkelt iTunes U oslagbar, då den innefattar så oändligt många möjligheter att samspela och lära in på.

Anders Enström använder sig nästan dagligen i undervisningen av film, poddar och ”flippade klassrum”. Han lägger ut arbeten på youtube, hämtar filmklipp där, och använder även Instagram flitigt.
– Ett generellt råd är att se till att ”röra” sig på de sociala medier, där eleverna befinner sig. De funkar bra även i undervisningssyfte. Nyligen fick eleverna en uppgift att fota ett grundämne och lägga upp på Instagram. Sådant skapar engagemang och blir väldigt verkligt för elevena, säger Anders Enström och fortsätter:
– Allt jag gör gör jag för att skapa intresse och ge alla en likvärdig chans till lärande. iTunes U är ett fantastiskt verktyg. Det är bara fantasin, som sätter gränser och lusten att lära sig. Det är absolut inte svårt, men kräver lite tid i början, säger Andres Enström.
Han förklarar att det tidskrävande jobbet ligger i planeringen, när den egna kursen byggs upp på nätet, att hitta bra uppgifter som passar eleverna inom varje delmoment. Anders Enström har gjort 21 kurser som ligger på Östra grundskolans iTunes-kanal.

– När jag lagt upp tio kurser till täcker det allt jag gör under ett läsår. Kurserna ligger där för evigt, och jag kan koncentrera mig på undervisningen i klassrummet. Just nu jobbar vi till exempel med Pythagoras sats, något vi normalt ägnar oss åt i nian, säger Anders Enström som också gjort egna bedömningsmatriser för de olika nivåerna.

– Jag har brutit ner de allmänna matriserna och specificerat de betydligt mer. Eleverna ska veta vad de behöver kunna för de olika betygsnivåerna. Allt detta finns lättillgängligt på iTunes U. Jag märker tydligt att eleverna lär sig mera tack vare vårt arbetssätt med iTunes U. Det kommer vi också att få svart på vitt på när det är dags för betygen.

Elever på Östra grundskolan med varsin iPad

Marika och Nesrin i årskurs 8 på Östra grundskolan har mattelektion. De är vana att använda iPaden och planerings- och inlärningsverktyget iTunes U. – Det är bra att ha alla uppgifter samlade i iPaden och att man kan använda olika appar när man vill träna lite extra, anser de.

Anders Enströms bästa råd för att komma igång med iTunes U:

  • Kollaborativt lärande. Ta hjälp av andra kollegor. Dela kunskap och lär er tillsammans.
  • iTunes U är inte svårt i sig, utan blir vad man gör den till och vad man lägger in i en kurs.
  • Var delaktig på sociala medier. Befinn dig där eleverna är: facebook, twitter, instagram.
  • Spela in dig själv på film, t ex ett kort föredrag.
  • Använd möjligheten med att göra podcasts.
  • Skaffa en blogg.
  • Skippa läxor, använd den tiden i klassrummet med eleverna stället och på att skapa bra mallar i t ex iTunes U för redovisning och bedömning.

Tips på bra appar:

  • Padlet. En virtuell vägg, där man kan lägga upp frågor och få svar från eleverna.
  • Kahoot. En app för frågesport med poängräkning, och svarsalternativ. Där finns också möjligheter att publicera undersökningar och föra diskussion. Eleverna gillar den här appen. Där kan man göra saker på tid.
  • Socrative. En app för att se hur väl en elev förstått och vad de kanske behöver arbeta mer med. Finns både som app för lärare och för elever.

Läs även Anders blogg på Pedagog Huddinge för fler tips!

Kommentera

E-postadress publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

*
*
*

Vill du veta mer om Östra grundskolans arbete med iTunes U och andra digitala verktyg?

Kontakta Anders Enström genom att klicka på kuvertet.

Tipsa oss

Hur arbetar din skola med digitala verktyg? Hör dig och berätta!