”Man måste ha ett syfte med tekniken”

Spela in en egen musikvideo eller gör en animerad saga. Det finns många spännande sätt att använda ny teknik i förskolan. Tobias Gyllensvärd delar med sig av sina bästa tips.

När Tobias Gyllensvärd jobbade på förskola bestämde han och kollegorna sig för att göra något beständigt av värdegrundsarbetet, i stället för de sedvanliga kompissolarna. Lärplattor och modern teknik blev viktiga verktyg.

– Vi satte oss ner och pratade om hur man ska vara mot varandra. Vi skrev ner allt barnen sa och det blev en sång med tre olika verser. Sedan gick vi på ljudjakt med ipaden. Barnen fick göra rytmen genom att bland annat dra legobitar mot varandra. De fick sjunga in sången, och sedan filmade vi en musikvideo med olika sekvenser, berättar Tobias som sedan dess jobbat mycket med digital utveckling i förskolan och i dag är IT-strateg på Skärholmens stadsdelsförvaltning. På Huddinge Visar berättade han om sina erfarenheter för några av kommunens pedagoger.

”Måste planera och utvärdera”

Sången med refrängen ”Du är min vän och jag gillar dig kompis” blev en bestående sång som lever vidare på förskolan, och filmen finns fortfarande kvar på Youtube. Tobias tycker att arbetet är ett bra exempel på hur man kan använda lärplattor på ett effektivt sätt.

– Bland det viktigaste är att veta när tekniken berikar lärandet och när den inte gör det. Man måste ha ett tydligt syfte med det man gör. Man måste planera och utvärdera aktiviteten och koppla den till läroplanens mål. Om man stannar till och reflekterar, så märker man när det är bra.

Det kan låta självklart att man ska planera, utvärdera och koppla till läroplanen, men det är inte alltid det när det gäller ny teknik. Ett exempel som Tobias tar upp är att många ersätter en vanlig tärning med en tärningsapp när de spelar spel.

– Jag ser ingen större anledning till varför man ska göra det digitalt, säger han men är tydlig med att medvetenheten kring modern teknik blivit mycket större.

– Man reflekterar allt mer kring hur man gör, i stället för att man gör.

Verktyg för språkutveckling

Själv har Tobias jobbat mycket med digital storytelling, där barnen fått välja bilder och berätta saker utifrån dem. Och inte minst är lärplattorna viktiga verktyg för kreativ språkutveckling. Genom att skapa något på lärplattan, jobbar barnen med språket utan att tänka på det.

– Många av de man vill nå tar inte för sig på en språksamling. Den kreativa språkutvecklingen startar med en process. Om man gör något annat, så fokuserar man inte på själva språket, säger Tobias och berättar om när det kom en ny pojke till hans förskolegrupp.

Pojken var ny i Sverige och hade svårt att komma in i gruppen. Men i samma veva jobbade gruppen med en animerad saga, och det blev pojkens väg in i gemenskapen.

– Vi skapade figurer i lera, och det var hans grej. Han gjorde fantastiska figurer och fler och fler barn kom och tittade. Sedan släppte de in honom på ett helt annat sätt i resten av arbetet. Det stärkte dem som grupp och han fick en helt ny roll.


Så integrerar du tekniken

3 tips från Tobias

  1. Var nyfiken och våga prova.
    Vänta inte på att bli expert, utan kör på ändå. Och du kanske har någon kollega som kan mer – eller så kan barnen.
  2. Skaffa ett nätverk
    Försök hitta andra som är bra på digitalt lärande – även utanför förskolan. Sociala medier är enklaste sättet att skapa ett spännande nätverk.
  3. Ha ett tydligt syfte
    Vid vissa tillfällen berikar tekniken, vid andra ger den inget mervärde. Att byta ut tärningen mot en tärningsapp kan man till exempel strunta i.

Om Tobias Gyllensvärd

Tobias Gyllensvärd är IT-strateg på Skärholmens stadsdelsförvaltning. Tidigare har han varit utvecklingsledare och förskoleutvecklare med fokus på digitalisering. Han har även skrivit boken ”Digital dokumentation och språkutveckling. Kreativitet med läroplan och platta”.

 

Text och foto: Åsa Kahn

Kommentera

E-postadress publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

*
*
*

Tipsa oss