Programmering på schemat i fyran

Marina Nordin ser till att hennes elever får med sig programmeringskunskaper från skolan, trots att det inte ingår i läroplanen - ännu. - Idag är det så många som är konsumenter av spel, appar och program och bara blir matade med upprepning och färdighetsträning. Vi behöver bli bra producenter också! Men det är svårt att programmera och kräver mycket kunskap och just därför tror jag på att introducera programmeringstänket tidigt och göra det lustfyllt! Säger Marina.

Marina integrerar programmering i flera av de ämnen hon har med klass 4 C på Utsäljeskolan – svenska, matematik och NO. Nu när hennes elever har kommit en bit och kan grunderna kan de till exempel använda programmering som ett sätt att redovisa sina kunskaper i olika ämnen.

Börja med att programmera eleverna

I klassrummet för 4C är eleverna ivriga att visa och berätta vad de har lärt sig, men Marina ritar först två knappar på whiteboarden – Start och Stop. När hon ”trycker” på Start förvandlas alla elever till en robot och måste lyssna på programmeringen som står på tavlan. Kommandon som ”if (collision()) move (3), jump (10)”. Robotarna rör sig runt i klassrummet och när de stöter på hinder tittar de på tavlan och läser vad de ska göra. Ibland byts kommandon ut så det gäller att ha koll på vad som står på tavlan.
– På det här sättet lär de sig grunderna – några kommandon och vad som händer. Det är ett jättebra sätt att börja jobba med programmering på, berättar Marina.

tre elver och en lärare vid en skärm i ett klassrum.

Nora, Anton och Oscar visar klassens Raspberry Pi.

Programmering på olika nivåer

När leken är slut får eleverna äntligen visa sina programmeringskunskaper. Tre elever visar klassens Raspberry Pi. De kopplar in sladdar, visar moderkortet och berättar vilka spel man kan programmera på den. Marina berättar att den lilla enkortsdatorn har hjälpt eleverna att förstå hur en dator är uppbyggd och vad som är hårdvara.
– Man kan använda den här till mycket, nästa steg för oss är att programmera enklare spel som Snake, berättar hon.
– Man kan också göra andra spel, det kollade jag och pappa upp igår! Säger eleven Anton engagerat.

Eleven Mattias visar online-programmet Codemonster, ett modulbaserat program med ett monster som handleder användaren och uppmuntrar den att göra olika uppgifter. Monstret pratar engelska men det verkar inte vara något problem.

Två elever med varsin lärplatta.

Lucas och Ingrid arbetar med Hopscotch på sina iPads.

Andra elever vill visa Hopscotch. Enligt Marina är Hopscotch det populäraste programmet bland eleverna då det är grafiskt och tydliggör koden på ett enkelt sätt. Det är också uppbyggt så att du kan välja olika spel som du kan bygga, eller programmera något helt eget från början. En elev som heter Ingrid har byggt ett eget spel där man ska ta sig från en sida till en annan utan att bli träffad av bomber. En annan elev som heter Nora berättade om sitt spel där man genom att ändra vinkel på surfplattan ska simma i ett hav och undvika en massa farliga hajar.

Två elever vid ett bord med varsin lärplatta

– Det går att göra så mycket! Jag kan välja vad jag vill göra och sen går det bara att göra det! Svarar Othilia (till höger) på frågan om vad som är roligast med programmering.

Man behöver inte vara utåtriktad för att jobba med programmering

Marina berättar att det ofta är en viss typ av elever som fastnar för programmering, elever som här verkar ha hittat sitt område.
– Idag är det norm att vara utåtriktad och kommunikativ. Men det finns så många kreativa introverta elever och personer som har massor att ge. Jag upplever att när det kommer till programmering är det just dessa elever som växer mest. Det här är deras arena, här kan de blomma ut.

Det var hösten 2014 som Marina började införa programmering i klass 4C och hade då stöd av Teacherhack och olika webbplatser med bra information om programmering i undervisningen.
– Programmering är kreativt, men det kräver en hel del kunskap som bara måste sitta. Matematiska kunskaper, engelska och automatisk kunskap som du måste repetera och lära dig som ett språk. Det passar inte alla, men jag tror att vissa grundkunskaper om programmering kommer att vara jätteviktiga att ha med sig när man kommer ut från skolan.


 Marinas tips till dig som vill prova att arbeta med programmering i undervisningen

  • Börja med klassrumsprogrammering – lek med kod och kommandon. Om du inte vill eller kan använda riktig Java-kod, hitta på instruktioner! Det kan vara dans! Se bara till att få med vissa grundläggande ord som ”move” och ”jump”, det kommer de att känna igen sen. Det här ger eleverna en förståelse för hur kod fungerar.
  • Sen tycker jag att man kan börja med blockprogrammeringsprogram såsom Hopscotch för lärplattor eller Scratch för PC. Fler tips på program kan du hitta på kulmedkod.wordpress.com.
  • Webbstjärnan har kurser för lärare, det kan vara en bra start.
  • När eleverna börjar förstå programmen för blockprogrammering skulle jag låta några elever prova Codemonster och några Codeacademy beroende på hur mycket de kan och hur intresserade de är.
  • Efter ett tag föreslår jag att man skaffar en Raspberry Pi. Den ger massor av möjligheter och tillåter stor kreativitet.
  • Till sist – prova! Eleverna hoppar på tåget, de kommer att nå längre än en själv. Var inte rädd för det! Det är bra om man har vissa grundkunskaper men utöver det är det bara att slappna av och följa med i elevernas utveckling.

1 kommentarer

Kommentarrubrik

Artikel om 4C!

Artikel om 4C!

[…] http://www.pedagoghuddinge.se/amnen/it-i-undervisningen/programmering-pa-schemat-i-fyran/ […]

Svara

Kommentera

E-postadress publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

*
*
*

Vill du veta mer om att använda programmering i undervisningen?

Klicka på kuvertet för att kontakta Marina Nordin!

Tipsa oss

Hur arbetar du med IT i undervisningen?