”Alla elever rör sig”

På Östra gymnasiet används pulsträning enligt amerikansk modell för att höja elevernas studieresultat. De två amerikanska tränarna från Naperville Central High School blev imponerade av hur deras modell har utvecklats i Huddinge.

Dave, Johanna, Martin och Paul

Under en intensiv vårdag fick Östra gymnasiet besök av de båda amerikanska tränarna Dave Sladkey (längst t v) och Paul Zientarski (längst t h). De pratade pulsträning med specialpedagogen Johanna Kjellén och idrottsläraren Martin Lossman.

 

Klass NA14 strömmar in för träna aerobics i Östra gymnasiets spegelsal medan två grupper särskoleelever styrketränar i skolans båda gym och ett sextiotal elever spelar badminton, fotboll och andra bollsporter i idrottshallen.

– Underbart. Alla elever rör sig, säger Dave Sladkey, lärare och pulstränare på studiebesök från Naperville i USA.

Det var för fem år sedan år sedan som tre lärare från Östra gymnasiet – Martin Lossman, Catharina Lindwall Kock och Filip Johansson – reste till Naperville utanför Chicago tillsammans med sin rektor Stefan Vilkman för att studera Naperville Central High Schools satsning på inlärningsfrämjande pulsträning. När de kom hem drog de igång ett projekt på Östra gymnasiet där en klass om året fick pulsträning inför ett par matematiklektioner i veckan.

Frivillig träning

Projektet föll väl ut, men har ändrat inriktning under läsåret 2015-16. Numera håller tre idrottslärare varje vecka fem pulspass som är frivilliga och öppna för alla elever. På några pass är även lärare välkomna. Ofta kan Martin Lossman ha 30-40 elever på ett pass i boxercise, en boxningsinspirerad träning där man inte slåss utan istället boxar parvis på kuddar, ofta till musik. Samtidigt kan Catharina Lindwall Kock ha ett tjugotal elever som tränar aerobics. 

Under en halvdag på skolan guidar Martin Lossman runt de amerikanska tränarna från lunchmatsal till materialförråd. Turen utvecklas till ett ömsesidigt utbyte av fruktbara erfarenheter.
Dave Sladkey, matematiklärare, fotbollstränare och författare till ett par böcker om lärande och fysisk träning, ler brett när han ser att eleverna som spelar badminton gör sporten mer pulshöjande: de spelar enligt modell rundpingis och springer ett halv varv runt nätet mellan varje slag.

Hans kollega Paul Zientarski var idrottslärare på Naperville Central High School i 40 år innan han gick i pension 2010. ”Han blir lika glad som Dave Sladkey av det han ser på Östra gymnasiet.

– Fokus ligger på att eleverna ska komma i form, inte på att de ska de ska bli idrottare, säger Paul Zientarski.

Minst 20 minuter med hög puls

Inlärningsfrämjande pulsträning går ut på att elever får ett träningspass inför särskilt krävande lektioner. Träningsformer som aerobics, hopprep, löpning, step-up och boxercise är extra effektiva, men också bollsporter som modifieras för att ge högre puls, till exempel fotboll med fyra spelare i varje lag, utan målvakt och med mindre mål.

För att träningen ska ge effekt på inlärningen måste pulsen ligga på 80 procent av elevens maxpuls i minst 20 minuter och det får inte gå mer än 90 minuter mellan träningspasset och lektionen.

På Naperville Central High School är modellen att elever som underpresterar i något ämne, till exempel algebra eller läsning, erbjuds ett pulspass inför varje lektion i det ämnet. Och man har sett att det ger effekt, berättar Paul Zientarski. Elever som hade pulspass före sina algebralektioner förbättrade till exempel sina resultat med 87 procent mer än klasskamrater som inte fick förberedande pulspass.

– Det är liknande resultat från alla skolor som jobbar med detta i USA, säger Paul Zientarski.

Signalsubstanserna flödar

Hur är det möjligt, vad är det som händer? Paul Zientarski förklarar att den ökade hjärtfrekvensen syresätter hjärnan så att flödet av de välgörande signalsubstanserna dopamin, serotonin och noradrenalin mellan hjärncellerna ökar.

– Flödet av signalsubstanser får oss att må bra och bli på bättre humör och mer uppmärksamma. Det är väl belagt att det ger bättre prestationer i skolan. Och eftersom eleverna blir friskare av att träna så får de ökad närvaro. Dessutom blir det mindre disciplinproblem när eleverna mår bättre.

Numera vet forskningen också att träning leder till att nya hjärnceller fortsätter att bildas livet ut, tillägger Paul Zientarski.

Räkna på väggarna

I sitt klassrum i Naperville omsätter Dave Sladkey insikterna om betydelsen av rörelse också på sina matematiklektioner. Han sprider ut arbetsbladen med matteuppgifter på olika stationer i klassrummet så att eleverna får flytta runt. Och han har väggarna målade med white board-färg så att eleverna kan ställa sig och räkna uppgifter var som helst på väggen.

Johanna Kjellén, specialpedagog på Östra gymnasiet, har hört de båda amerikanerna föreläsa dagen innan och vill tacka dem för den inspiration hon har fått, särskilt kring hur klassrum och andra miljöer för lärande kan inredas.

– Jag blev inspirerad särskilt av hur de använder white board-färg på väggarna, säger hon. Martin Lossman håller med:
– Vi ska fråga rektorn om vi kan få ett klassrum för att experimentera med det.

”Som att sitta i fängelse”

Det finns skäl att anta att en del av förklaringen bakom de fallande skolresultaten i både USA och Sverige står att finna i att barn och unga inte rör sig tillräckligt. Dave Sladkey har gjort en egen studie av sina elevers stillasittande – han har följt ett antal elever under en hel dag, från uppstigning till sängdags. Det visade sig att de satt stilla 72 procent av tiden i skolan. Och det på en skola där alla elever har idrott varje dag.

– När jag följde dem kändes det som att sitta i fängelse. Som lärare rör jag mig mycket mer än de. De längtar hela tiden åtminstone omedvetet efter rörelse, säger Dave Sladkey.

Paul Zientarski berättar att på Naperville Central High School får elever som är upprörda över en motgång, kanske ett misslyckat prov, ibland cykla fem minuter på en träningscykel innan de pratar med en lärare eller någon annan i personalen. När Martin Lossman hör det nickar han glatt.

– Vi har ju träningscyklar som vi inte använder. De är trasiga men dem ska vi förstås laga, säger han.

Han och hans kollegor på Östra gymnasiet kommer att intensifiera pulsträningen i höst.

– Vi kommer att fokusera på att värva, locka och så att säga ”tvinga in” elever i friskvården, säger han.

Det är tydligt att amerikanernas besök på Östra gymnasiet är ömsesidigt inspirerande. I förrådet innanför idrottshallen får amerikanerna se något de aldrig har sett förr. Är det slangbellor? Inte ens när de får veta att isdubbarna används i samband med skridskoåkning kan de gissa vad man har dem till.

– Men pilatesbollar har vi också. Fast hos oss stack eleverna hål på dem med sina blyertspennor. Det händer förstås aldrig här? säger Paul Zientarski och ler.


 

Läs mer:

  • Anders Hansen och Carl-Johan Sundberg, Hälsa på recept (handbok om sambandet mellan träning, välbefinnande och livslängd)
  • John Ratey, Spark (bok på engelska om hur fysisk träning förbättrar hjärnans kapacitet)
  • learingreadinesspe.com (webbsida om Naperville Central High Schools modell för inlärningsfrämjande pulsträning)

Text och foto: Katarina Bjärvall

2 kommentarer

Kommentarrubrik

Inger Karlsson

Inger Karlsson

Artikel om "alla elever rör på sig i Huddinge"

Svara

Kommentarrubrik

Vi behöver mer idrott och hälsa varje dag! - KÖF-bloggen

Vi behöver mer idrott och hälsa varje dag! - KÖF-bloggen

[…] Naperville Central Highschool i Chicago, fick man häpnadsväckande resultat av att eleverna under sju år fått elever att […]

Svara

Kommentera

E-postadress publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

*
*
*

Vill du lära dig mer om pulsträning?

Tipsa oss