Han får byggeleverna till matematiken

Hur gör man för att bygga en blomlåda som rymmer 300 liter? Sedat Delen vill lyfta intresset för matematiken genom att integrera den med yrkesprogrammens karaktärsämnen. Byggeleverna har redan fått testa.

Sedat Delen i byggskolan

Vad har man för nytta av matematik? Den frågan har matematikläraren Sedat Delen ofta fått från sina elever på yrkesprogrammen.

– Eleverna har inget intresse för matematik, och de ser ingen koppling mellan ämnet de valt och matematik. Jag vill lyfta intresset och vikten av matematiken i det yrke de utbildar sig till. Då ser eleverna att de har stor nytta av matematik i samhället, säger han.

Därför vill Sedat nu integrera matematiken med karaktärsämnena. Sedat kom till Sågbäcksgymnasiet i höstas och drog genast igång ett första försöksprojekt som fick bli på Bygg- och anläggningsprogrammet.

– När jag fick uppdraget som förstelärare tänkte jag: Vilket ämne är mest lämpligt? Bygg var enkelt, det handlar mycket om geometriska figurer, säger Sedat.

Byggde bod och blomlåda

Projektet genomfördes i årskurs 1 tillsammans med byggläraren Christer Sjödin. I första delen skulle eleverna bygga en bod. Måtten var givna, men de behövde räkna ut hur mycket virke de skulle använda. Nästa del var lite svårare. Då skulle eleverna bygga en cylinderformad blomlåda som rymde 300 liter, och fick på så sätt träna på hur man räknar fram volymen.

– I stället för att sitta och räkna i klassrummet, tyckte eleverna att det var bra att jobba med det de tycker om. I bygghallen är de mer alerta och undrar när de ska sätta igång, säger Sedat som också såg att närvaron på mattelektionerna blev mycket bättre.

Nu vill han fortsätta att på samma sätt i de andra yrkesprogrammen på Sågbäcksgymnasiet.

– Det står i kursplanen att matematiken ska integreras med det ämne som eleverna valt. Därför är det viktigt att man går ner till den scen där eleverna är, i stället för att ha matte som de inte ser någon koppling till, säger Sedat och kallar detta för ”karakmatte”.

– Man kan bocka av mycket från kursplanen och man har karakmatte. Sedan kan man en gång i veckan ägna matematiken åt det som inte bearbetas under de andra lektionerna.

Utökat projekt i höst

Nu är projektet på Bygg- och anläggningsprogrammet avslutat och byggsalen håller på att renoveras, medan eleverna är ute på arbetsförlagt lärande, apl. I höst kommer Sedat och Christer dock att jobba vidare med samma grupp som då går i årskurs 2.

Sedat planerar också ett samarbete med Rojbin Serbülent som är yrkeslärare på Hotell- och turismprogrammet. Projektet är än så länge på idéstadiet, men det kan till exempel handla om att använda matematiken för att göra kalkyler och ta fram erbjudanden.

Sedat tror att det går att integrera matematiken med alla yrkesprogrammen och nämner bland annat Vård- och omsorgsprogrammet.

– För framtida undersköterskor kan det vara bra att exempelvis kunna räkna ut BMI, kaloribehov samt mängden vätska som patienterna behöver. Läkemedelsräkning gör sjuksköterskor, men på äldreboenden och i hemtjänsten är det undersköterskor som delar ut mediciner efter delegering. Därför är det ändå viktigt att kunna räkna ut om dosen är relevant.

Han nämner även Fordons- och transportprogrammet samt Restaurang- och livsmedelsprogrammet.

– På fordon är det mycket formler och ekvationer som behöver präntas in. På restaurang och livsmedel är det mycket recept. Hur gör man om man har ett recept för 2 personer och ska göra det för 60?

Sedat är också övertygad om att man kan göra samma sak för att lyfta elevernas engagemang i andra gymnasiegemensamma ämnen.

– Man skulle även kunna döpa om engelskan till karakengelska och svenskan till karaksvenska. Just nu tycker jag att de gymnasiegemensamma kurserna är för långt från elevernas ämnen. Man kan se att frånvaron är jättehög.

Bild och text: Åsa Kahn

Kommentera

E-postadress publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

*
*
*

Vill du komma i kontakt med Sedat?