BETT 2017

Pedagog Huddinge åkte till BETT för att få lite koll på vad det snackas om när det kommer till digitalisering och skola. Här kommer en återkoppling till er som inte var på plats! 

 

Tisdag – Micael Dahlen

Micael Dahlen på scenen

På tisdagen höll Micael Dahlen i en kick off-föreläsning hos Lin Education om vad han kallar Kaosologi.

Micael är professor på Handelshögskolan, författare och föreläsare och har ägnat ett år åt att ifrågasätta varför vi gör som vi gör. Han ville vända på allt och ställa sig frågan:

Varför inte?!

Han menar att kaos bara är logik som väntar på att upptäckas. Allt vi har gjort har kaosologiskt lett fram till att vi är just här och nu.

Micael ser svaren ”Det bara är så!” eller ”Så har det alltid varit!” som helt oacceptabla svar på varför-frågor. Ställer man sig frågan varför och svarar uppriktigt på den tillräckligt många gånger kan man komma fram till varför man faktiskt gör något.

Han har maxat alla sina ”varför?” på ett 16 GB USB-minne och bjöd in alla till att höra av sig med varför-frågor till honom på Facebook, för han menar att det finns stor sannolikhet att han har svaret på sitt USB-minne!

Onsdag – Bohunt School Worthing

Bild på skylten utanför skolan

Onsdagen ägnades åt ett studiebesök på Bohunt School Worthing, även det tillsammans med Lin Education, där 300 svenska lärare från hela Sverige fick lyssna till engelska elever som berättar om hur de arbetar.

En massa lärare i en sal

Phil Avery, director of learning, inledde dagen. Bohunt Education Trust är en grupp skolor över hela England vars resultat kontinuerligt förbättras efter att ha blivit en Bohunt-skola. Han ställde frågan om man kan se visionen i det man upplever i skolan idag, t ex i möten mellan elever och lärare. Utan att visionen sipprar ner till eleverna, kommer ingen utveckling att ske. På Bohunt arbetar man med ledorden Enjoy, Respect och Achieve. De ser att eleverna ska ges möjligheter på flera olika sätt utanför skolan, t ex genom studiebesök, medverkan i sportklubbar, läger osv; genom att ha roligt ges eleverna möjligheter att uppnå något. Han poängterade också att att uppnå något behöver inte vara lika med att prestera.

Phil menade också att det inte räcker att sätta en iPad i händerna på eleverna, man måste arbeta holistiskt med IT i skolan – med lärare, schema, lokaler, möblering och så vidare.

”We didn’t want our students to see an iPad and just go on Facebook”

Elever demonstrerar Playgrounds

Efter den inledande föreläsningen besökte vi ett klassrum där Rosannna, Jess och Jamie lärde oss hur programmering fungerar. De hade arrangerat en skattjakt med Post It-lappar med instruktioner om antal steg och riktning vi behövde gå för att hitta skatten. Här blev det uppenbart hur viktigt det är att vara exakt och tydlig, hur stort är t ex ett steg? Hur ska man positionera sig vid den första lappen? Sedan visade eleverna hur man kan programmera i Swift på iPad, något som vi sedan fick prova på själva i PlayGrounds-appen.

Två personer med iPads

Vi besökte också en lektion i franska där läraren tillhandahöll information som eleverna behövde för att kunna lösa en uppgift, via QR-koder.

Bilder och en kort film från dagen finns på Lin Educations Facebook-sida, där har de också länkat till en artikel om övertagandet från lokaltidningen Worthing Herald.

Sök på #linedu för mer input från Lin Educations aktiviteter på Bett.

Torsdag – seminarier på Atea

Jane McGonigal på scenen

Torsdagens program bestod av ett antal intressanta föreläsningar hos Atea. De föreläsningar som filmades kan du se nedan. Du hittar också en sammanfattning på Ateas Landslagsbloggen. I Google Drive hittar du samtliga presentationer. Använd #ateabett för att hitta inlägg från dagen.

Jane McGonigal: How to live and learn like a futurist

Jane McGovern (@avantgame) är speldesigner och futurist. Hon pratade om framtid, spel och neurologiska kopplingar.

Predict the past, remember the future!

  • Ett spel, menar hon, utgör ett utökat kollektivt intelligens som vi tillsammans kan utforska. Detsamma gäller framtiden. Den är ett spel som vi måste spela för att förstå.
  • Framtiden utgör ett utrymme för möjligheter, och det finns inte en bara en framtid. Vilken framtid vill vi ha och hur kan vi arbeta för att få den?
  • Det finns inga fakta om framtiden, eftersom den inte har inträffat än. Hur kan vi bli bättre på att tänka på framtiden och se flera olika framtider som skiljer sig från nutiden?
  • ”Predict the past, remember the future!” (counterfactual memory och counterfactual foresight) – att tänka så boostar kreativiteten.
  • Jane tipsade också om webben Institute for the future, för den som är intresserad av att lära sig mer om framtid och hur man kan tänka kring den.
  • Se när Voister intervjuade Jane

Katarina Lycken Rüter: Hur tänkte vi? Om förslagen till nationella strategier för skolans digitalisering

Katarina (@klycken) var tidigare på Skolverket och arbetade med de nationella strategierna för skolans digitalisering

Vi behöver aktiva, kreativa, kompetenta och ansvarstagande elever i ett krävande samhälle

  • Ser digitaliseringsuppdraget som mycket tydligare nu än någonsin tidigare.
  • Många aktörer måste arbeta tillsammans kring digitalisering i skolan, inte bara Skolverket.
  • Hur ska man läsa styrdokumenten? Viktigt att sätta på sig rätt glasögon och att läsa ur rätt perspektiv.
  • Se styrdokumenten som arbetsredskap, inte som en tvångströja.
  • Det är farligt att tro att styrdokumenten ska tala om allt för oss – tänk själv!
  • Kompetensutveckling kräver nationella resurser, men det är inte bara en nationell angelägenhet, det måste även ske regionalt och lokalt.
  • Vad gäller verktyg säger Skolverket inte vad men att. Det finns stora skillnader i tillgång till och användning av digitala resurser. Det behövs verktygslådor, inte ett verktyg.
  • Potential: någon måste tänka på att saker och ting ska fungera bättre, och det ska inte vara lärarens sak.
  • Man kan inte se på dem fem områdena läroplan, kompetens, verktyg,potential och forskning som separata tårtbitar. Digitaliseringen är inte för sig, den påverkar allt på olika sätt.
  • Se när Voister intervjuade Katarina

Joakim Jardenberg

Joakim (@jocke) är internetguru och tidigare Internetchef i Helsingborg men jobbar nu på SKL med digitaliseringsfrågor. Han tycker att det är dags att ta internet på allvar – dvs allt det som internet innebär.

Gör ett nytt misstag i veckan!

  • 250 000 nya programmerare behövs till år 2020 – ge  mer utrymme för elever att utvecklas och prova på.
  • Internet underlättar utbyten mellan människor, se till att förutsättningarna finns för att nyttja det fullt ut!
  • Vad betyder vårt mindset i förhållande till att exempelvis småbarn utan större problem kan hantera och använda digitala devices? Tekniken som finns när vi föds kommer vi att uppfatta som odramatisk. Upp till cirka 30 års ålder tycker vi ny teknik är spännande, därefter börjar vi tycka att det var ”bättre förr”
  • Skolfolk har ansvar inte bara för skolutvecklingen, utan för samhällsutvecklingen
  • Se när Voister intervjuar Joakim och Catrin Ditz

Catrin Ditz: Vem leder digitaliseringen av skolan?

Catrin är CIO i Uppsala kommun. Hon råder dig att bli kompis med IT-enheten/-avdelningen/-sektionen.

En utmaningsdriven utveckling är obekväm och utmanande

  • IT är inte bara teknik, utan också informationsflöden. Att arbeta organisatoriskt uppdelat gynnar inte dessa flöden.
  • IT-avdelningen ska vara en förändringsmotor, inte en bromskloss. De ska befria skolledare och lärare från IT-relaterade bryderier.
  • Upptäckte att de hade olika språk för centrala begrepp – vad är IT? Man tog fram en gemensam bild för vad man menar med ”IT i skolan”.
  • Kunskapen att lära sig är en kompetens i sig.

Claes Jeppsson och Jenny Nyberg: Att leda ett förändringsarbete i skolan

Jenny Nyberg och Claes Jeppsson, rektorer Malmö Stad.

Var stolt men inte nöjd

  • Leder på vetenskaplig grund och baserar sina beslut på vetande och undviker tyckande.
  • De har kartlagt sin skolas kompetens med utifrån hur lärarna använder IKT och gjort sina planer för kompetensutveckling baserat på analys av kartläggningen.
  • De använder digitala verktyg i sitt arbete och leder som de lär.
  • Rektors dilemma är ofta att de hamnar i görande och inte har tid för strategiskt skolutvecklingsarbete

Carl Heath: Skola, ledarskap och interaktionssamhälle

Carl (@carlheath) är forskare och designer på RISE Interactive och ansvarig för ICT Learning i RISE

Framtiden är ojämnt distribuerad och det enda sättet att lära sig är att utsätta sig för den

  • Hur kan vardagen komma att se ut om kortare tid än vi anar?
  • Vilka yrken kommer finnas kvar om några år – vilka som kommer försvinna?

Fredag: BETT-mässan

Fredagen spenderades på BETT-mässan med målet att samla inspiration till vår medverkan på SETT, 3-5 maj på Kistamässan!


Lite mer:

  • Anna och Philips lärarpodcast har ägnat ett helt avsnitt om vad som händer på BETT – lyssna gärna på det!
  • Semira Vikström bloggar på Kugghjulet om vad hon har fått ut av sina besök på BETT under åren
  • På YouTube finns en mängd filmer från mässan, här är ett exempel och via den kan du hitta andra.

Kommentera

E-postadress publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

*
*
*

Vill du dela med dig av vad ni tog med er från BETT?

Om du har varit på BETT med din skola och vill dela med dig av vad ni tog med er och hur ni planerar att arbeta med IT framöver - hör gärna av dig!