Betraktelser från Huddinge Visar

Bild på Richard Gerver.

Richard Gerver var en uppskattad föreläsare, på temat entreprenörskap i skolan.

 

Jag dök upp i klänning med kamera på magen, lite pirrig som alla andra. Efter att ha följt mina kollegors planering av Huddinge Visar under ett halvårs tid var det så äntligen dags. Det var mycket aktivitet utan att vara kaos; informations- och kaffebord placerades ut, roll-ups med bilder på alla föreläsare rullades upp, blommor arrangerades och förvaltningens värdar förberedde sig inför anstormningen av pedagoger och skolledare från våra skolor och förskolor i Huddinge.

Det är en så bra tanke – att våra superkompetenta medarbetare under en dag får dela med sig av egna pedagogiska erfarenheter inom matematik, språkutveckling och IT i undervisningen till sina kollegor. Visst, dagen hade fantastiskt duktiga externa föreläsare också, men idén att lyfta upp allt det goda vi har i Huddinge är så bra. Efter en sådan här dag borde det även vara lättare för våra pedagoger att skapa nya nätverk och göra studiebesök på varandras skolor och förskolor.

Nåväl, med detta i tankarna tog jag penna och papper och gick över till Sågbäcksgymnasiet för min första föreläsning; om läsförståelsestrategier i praktiken. Innan föreläsningen drog igång i det fullsatta caféet fick jag några ord med en i publiken; försteläraren Cissi Söderlund, som håller i ett läsförståelseprojekt på Snättringeskolan. Hennes förhoppning av dagen var att få ta del av samtida forskning och samtidigt få inspiration till Snättringeskolans projekt. Och man blir ju inspirerad. Även jag som är kommunikatör. Pedagog, man kanske skulle ha blivit pedagog? Den tanken har jag aldrig fått förr – men jag skulle få den flera gånger under dagen.

Som flygande reporter kunde jag inte se hela föreläsningar, utan smög oftast ut från salen innan allt var klart. Jag får be de besökare som stördes av detta om ursäkt! Eftersom dagen var fullpackad med föreläsningar och workshops (64 stycken) kunde jag inte besöka alla programpunkter. Men jag kunde likväl utbyta några ord med de som hade varit där. De allra flesta som jag pratade med hade fått något med sig som de kunde ta med till sin egen undervisning. En pedagog hade till exempel kommit till insikt om att en skrivare i klassrummet skulle kunna hjälpa barnen i sin lästräning. Genom att ge barnen en möjlighet att printa sina ut sina texter direkt efter att de skrivits och sedan hänga upp dem på väggen, kan de på en gång läsa och diskutera texterna tillsammans med sina kamrater. En annan pedagog, som jag haffade under en workshop i Minecraft, hade en idé om att tillsammans med eleverna bygga upp en hel vikingavärld i Minecraft under sina SO-lektioner.

En genomgående tanke som jag hade under hela dagen, var att allt jag fick berättat för mig lät så enkelt. En känsla av att; ”Jaaa, man kan göra så.” eller ”Varför berättade mina lärare inte på det här sättet för mig när jag gick i skolan?” Det var så genialt och enkelt. Eller var det? Nej, jag tror inte det. Det krävs en skicklig pedagog för att man ska uppleva att det man lär sig är enkelt.

Därför kändes den här dagen så lyxig, precis som jag hörde två pedagoger säga när de gick för att hämta sina lunchwraps i matsalen. ”Oh vad lyxigt detta är – det här borde vi få göra oftare”. Att få mötas, inspireras och inse vilken kraft vi har i Huddinge – det är lyx. Eller som den världsberömda föreläsaren Richard Gerver på ett ungefär sa; ”Man måste ha en tydlig vision och tillsammans arbeta för den, istället för att nervöst titta på vad andra gör”. Och det är väl det som Huddinges skolor och förskolor gör just nu; arbetar tillsammans utifrån en gemensam pedagogisk plattform och prioriterade områden i språk, matematik och IT i undervisningen för att ge våra barn en gedigen grund att stå på.

 

/Petra Käck