SPRINT-projekt för ökad integration

I mitten av höstterminen 2015 började ett 20-tal nya elever i språklig introduktionsklass – SPRINT - på Sjödalsgymnasiet. Då startade skolpersonalen en projektgrupp för att hitta ett sätt, och på sikt en metod, för att skapa ett integrationsprogram som kan användas när nya SPRINT-klasser börjar. Målet var, och är, bland annat att de nya eleverna ska känna sig välkomna, förbättra sina svenskakunskaper och skapa trygghet och sammanhang.

Många-samlade_600px

Ett samarbetsprojekt mellan det samhällsvetenskapliga programmet, inriktning beteendevetenskap (SABET), och SPRINT-klassen växte fram. SABET-eleverna  ska under vårterminen koppla sitt gymnasiearbete till SPRINT-projektet. Eleverna har delats in i grupper från de båda klasserna och har träffats på schemalagd tid i strukturerade möten under hösten.

– SPRINT-projektet ger mig en kontakt med andra människor och kulturer. Jag är intresserad av beteenden – jag går ju beteendeinriktning – och i det här projektet utvecklar jag mitt eget beteende, mitt sätt att bemöta och få en större förståelse för andra människor. Det ger mig fler dimensioner och massor av nya perspektiv, säger Agnes Thorsén, SABET-elev.

Under höstens möten har det framkommit att eleverna från de olika klasserna också har mycket gemensamt.

– Exempelvis är vi många som gillar hip-hop, berättar Sevilay Mermer, SABET-elev.

– Det är många år sen jag såg svenskfödda elever så engagerade i en fråga som under det här det projektet. Ett engagemang som har kommit av sig själv, berättar Eric Carling, biträdande rektor på samhällsvetenskapliga programmet och en av initiativtagarna till projektet.  Min förhoppning är att så många som möjligt av SPRINT-eleverna ska kunna gå på gymnasiet, studera vidare och skynda på själva integrationen, säger Eric.

Karin Di Luca, också initiativtagare till SPRINT-projektet och förstelärare i entreprenöriellt lärande på Sjödalsgymnasiet, hoppas att SPRINT-eleverna ska känna sig välkomna och tack vare projektet har någon att säga ”hej” till i matsalen.

Hoppa-säck_600px

Uppsluppen julavslutning

Förra veckan hade SABET- och SPRINT-eleverna en gemensam julavslutning. Stämningen var glad och uppsluppen med pepparkakor och julmust. Eleverna var indelade i tre grupper med både SABET- och SPRINT-elever. Varje grupp hade ansvar för varsin aktivitet som de kommit överens om tillsammans och det blev klassiska lekar som säckhoppning, hela havet stormar och musikstopp till allas förtjusning, även skolpersonalens.

dans_600px

– Det är ett bra projekt. Jag har kompisar i min klass från hela världen, men jag vill lära mig att tala svenska så jag kan prata med alla. Julavslutningen är jättebra, jag känner mig glad av den, berättar Muhammed Sadeghi, 17 år från Afghanistan, SPRINT-elev och även vinnare av musikstopptävlingen.

Muhammed-600px

 

Kommentera

E-postadress publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

*
*
*

Tipsa oss