Att leka sig till lärande – på skärmen

Lek med färger, former, ljud och bokstäver, det låter som klassisk förskola? Ja, men på skärmen. Den digitala utvecklaren Fredrik Söderlund peppar pedagoger att lyfta in appar i leken på ett medvetet sätt.

Fredrik Söderlund vid en postbox

Rätt långt från den digitala tekniken, konstaterar Fredrik Söderlund om den gamla postboxen vid entrén till Sjödalsgymnasiet.

 

Digital teknik tillför både lärande och lek till förskolan, det är Fredrik Söderlund övertygad om. Han är förskollärare och har en bakgrund även som specialpedagog, men sedan tre år jobbar han heltid med att utveckla det digitala arbetet på förskolorna i Västerås.

Nästan varje dag, och ibland två gånger om dagen, besöker han en förskola och håller en workshop med antingen barnen eller pedagogerna. Utgångspunkten är surfplattan, eller lärplattan som den kallas i det här sammanhanget.

Barnen kommer krypande fulla av nyfikenhet mot plattan medan de vuxna ibland är mer avvaktande. De kan behöva en grundkurs som börjar med: Hur håller man en platta?

Hatt blir katt

Möjligheterna i en lärplatta är oändliga, det står klart när Fredrik Söderlund under fortbildningsdagen ”Huddinge visar” den 1 november presenterar sin digitala pedagogik. En parad av appar passerar förbi:

  • Låt en flicka använda lärplattan för ta en bild på en hatt och spela in sig själv när hon säger ”hatt”. Och vips: när sedan hon klickar på bilden hör hon sig själv säga ordet, samtidigt som bokstäverna H A T T syns på skärmen. Slå på rimfunktionen och en katt dyker upp.
  • Eller låt en pojkes tecknade illustrationer av en Bellmanhistoria bli till en liten film där Bellman och tysken rör sig medan pojken berättar.
  • Eller spela in när barnen experimenterar med vatten och testar vad som sjunker och flyter – en hammare, en plastleksak? Spela upp experimentet nästa dag och låt barnen reflektera över varför leksaken först flöt men sedan sjönk.

Bygga själv

Västerås kommun erbjuder också mer avancerad teknik i en så kallad inspirationslåda till låns för förskolorna. Där ingår bland annat ett trådlöst mikroskop och en kamera som pedagogerna kan hänga på ett barn för att dokumentera till exempel en utflykt ur barnets perspektiv.

Viss teknik är kostsam, men annat i inspirationslådan kan man bygga själv, till exempel en så kallad green screen. Den används som bakgrund när man filmar och byts sedan, på skärmen, ut mot vilken miljö som helst.

– Har man tema rymden ska man förstås vara i rymden, säger Fredrik Söderlund.

I inspirationslådan ingår också en upplevelsekub, en tygkoja där barnen kan krypa in och se bilder projiceras på väggarna som omger dem. Även den kan man bygga själv.

Kommunikation med hemmet

Mycket av Fredrik Söderlunds pedagogik handlar om att barnen som han säger ska få chansen att ”leka sig till lärande”. Men den digitala tekniken ger också nya möjligheter till dokumentation och kommunikation. När barn skapar något, till exempel i lera, kan pedagogerna dokumentera det och med hjälp av så kallade QR-koder göra det möjligt för familjen att ta del av kreativiteten via teknik i hemmet.

Och genom att skicka bilder mellan hem och förskola kan pedagoger och föräldrar underlätta för barn som kanske under en period inte vill komma till förskolan.

– Jag hade en sådan kille, berättar Fredrik Söderlund. När hans föräldrar skickade bilder på söndagskvällen kunde jag möta honom på måndagen med: ”Så du har varit hos farfar i helgen?” Då sken han upp.

”Inget ska bort”

En pedagog som lyssnar till Fredrik Söderlund frågar när hon och hennes kollegor ska få tid att lära sig allt det nya.

– Den bästa tiden är mitt i barngruppen. Det är ju inga Oscarsfilmer vi ska göra, säger Fredrik Söderlund.

I ett samtal senare säger han att lärplattan inte ska ta tid från vare sig högläsning, utelek eller fri lek inomhus.

– Inget ska bort, lärplattan ska vara med överallt. Om vi har samling så kanske jag ritar en kvadrat i appen Zen Brush och sedan får barnen ge sig ut på kvadratjakt.

Västerås ligger långt framme med digital pedagogik inom förskolan. Vad ser man för effekter?

– Det är svårt att mäta, för vi har inga kunskapsmål i förskolan. Men det vi ser är att barnen vågar och att det är lustfyllt för dem. De lär sig matematiska begrepp, siffror och färger och jag är övertygad om att skrivna ord också fastnar.

Oklart forskningsläge

Forskningsläget är ännu oklart. Det finns studier, till exempel inom ramen för Litteraturutredningen, som visar att barn som tillbringar mycket tid vid skärmen läser mindre. Men Fredrik Söderlund hänvisar till forskaren Susanne Kjällander som har visat att plattorna fungerar utvecklande på flera sätt. Och han tror själv att medveten digital pedagogik redan i förskolan kan locka barn till bokhyllorna.

– Jag tror att läsandet kan öka genom att vi ökar kunskapen om begrepp.

Tekniken förbättrar också möjligheterna att arbeta med barnens modersmål. En app gör det till exempel möjligt att spela in varje barn när hen säger siffrorna på sitt språk. Sedan kan barnen klicka på siffrorna och höra hur man räknar på det egna och kompisarnas språk.

Den digitala tekniken är lustfylld på ett sätt som kan befria. Fredrik Söderlund berättar om ett barn med autism som aldrig yttrade ett ord på samlingarna, men som kom igång med sitt tal genom en app där han och pedagogen kunde skapa dramatiska föreställningar.

– Det fick honom att våga leka med sin röst, säger Fredrik Söderlund.

Vad är det som gör det digitala så lustfyllt?

– Man får en direkt belöning, tecknade saker eller ljud. Det blir kul, och när saker är kul, då lär man sig.

Finns det en risk att barnen blir så vana att alltid få kul belöningar att de får svårt att motivera sig för lärande utanför den digitala sfären?

– Den risken tror jag är minimal. Belöningar har alltid funnits i skolan i form av till exempel guldstjärnor. Och det analoga lärandet borde kunna göras mycket roligare.

”Vi spelar inte”

Fredrik Söderlund har mött föräldrar som är kritiska till plattorna.

– En pappa sa att hans son inte behövde vara med, för han spelade så mycket hemma. Men vi spelar inte, vi utvecklar barnens förmågor.

Fredrik Söderlund är noga med att påpeka att tekniken bara ska vara ett komplement till annan pedagogik.

– Det får inte bli barnpassning. Vi ska veta varför vi gör det vi gör.

Barnen tycker inte att plattorna är inte lika spännande nu som för några år sedan, menar Fredrik Söderlund. Förr kunde leken stanna av när en platta kom fram, nu fortsätter den medan plattan finns med i bakgrunden.

För pedagogerna kan tekniken vara mer oemotståndlig. Det gör det nödvändigt att sätta gränser.

– Jag har också varit appoholic och bara laddat ner och laddat ner. Men vi har inte alla analoga spel framme på förskolan på samma gång och det är likadant med apparna, det räcker med några i taget.

En del pedagoger värjer sig mot det som känns tekniskt avancerat – eller mot trasslet med sladdar och lösenord. Västerås kommun har anställt två administratörer som hjälper förskolorna med tekniska problem. Men bara man har ett stabilt nät så går det mesta enkelt, säger Fredrik Söderlund.

– Att skapa QR-koder var svårt för ett år sedan. Det är jättelätt idag.

Text och bild: Katarina Bjärvall


Hitta rätt i app-djungeln/Tips

Det finns många tusen appar som kallas pedagogiska. Som en utgångspunkt tipsar Fredrik Söderlund om några av de bästa för förskolebarn:

  • ”Pekboken” där små barn tittar på bilder, pekar och hör och ser ord
  • ”Bokstavspussel” där barnen lär sig bygga ord av bokstäver
  • ”Book Creator” där barn och pedagoger kan skapa en egen bok med bilder, ljud, rim och många olika språk
  • Memoryapparna ”Memoria” och ”MyMemo”
  • Drama-appen ”Puppet Pal”
  • Rit-appen ”Zen Brush”

Inte alla appar är av hög kvalitet, till exempel när det gäller genustänkande, påpekar Fredrik Söderlund. Därför är det bra att läsa recensioner, se klipp och testa. Sådana möjligheter finns till exempel på skolappar.se och pappasappar.se. Man kan också själv analysera en app: Vilka delar av läroplanen täcker den?

1 kommentarer

Kommentarrubrik

Linda Hansen

Linda Hansen

I pad

Svara

Kommentera

E-postadress publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

*
*
*