På Trädgårdssångaren växer barnens kunskap i takt med odlingarna

På förskolan Trädgårdssångaren i Segeltorp arbetar man med odling och trädgård som en viktig utgångspunkt i det pedagogiska arbetet. Med odling och skörd som gemensam nämnare får barnen tillgång till kunskaper om allt från matematik och språkutveckling till skapande, kretslopp och miljö.

Det märks att förskolan Trädgårdssångaren arbetar aktivt med utemiljön på sin gård. Det finns odlingar i pallkragar och rabatter, det står pilkojor som man kan gå in i och spännande skulpturer i betong som man kan klättra på. Det är pedagogerna Anna Jernberg och Kerstin Thuresson-Lilja som är drivande i arbetet med odling och miljö, men all personal på förskolan är engagerade.

– Nu senast har vi byggt en sinneslund! Där ska barnen kunna lukta, se, smaka, känna och höra på växterna. Den är nästan klar och barnen är väldigt rädda om den och spända på hur resultatet kommer bli, berättar Kerstin.

Tre förskolebarn vid ett bord utomhus

I ett hörn av gården står en pedagog tillsammans med några sex-åringar och sår pumpafrön i gamla mjölkkartonger. Pedagogen hjälper till att bokstavera ”prydnadspumpa” när barnen skriver på frystejp och tejpar fast på kartongkrukorna. Det här ska bli deras avskedspresent när de går vidare till skolan. Men först ska fröna gro.

Kunskaper om odling och natur leder till respekt och omtanke

Arbetet med odling på förskolan har bland annat lett till att barnen är rädda om gården. Förra året råkade någon sparka på en pumpa och det väckte starka känslor hos många av barnen. Jordgubbarna som växer i en pallkrage får vara i fred tills de är mogna.

– De vill vårda det som lever. De lär sig att sköta om och att vara rädda om varandra. Odling kräver ju tålamod! Då vill man inte se att något blir förstört sen, berättar Anna.

Förutom respekt och omtanke om den närmaste omgivningen får barnen kunskap på olika nivåer om vilka processer som pågår i naturen.

– Det infinner sig en stor aha-känsla när ett barn kommer på att fröet från förra årets pumpa nu växer och blir till en ny pumpa! De förstår kretsloppet, det är så häftigt, säger Kerstin.

Nästa steg för förskolan är att köpa in en kompost och få in ännu fler delar av kretsloppet i verksamheten. Helst vill de ha en kompost där man kan dra upp ena sidan och kan se hela förmultningsprocessen och vilka djur som ingår i den.

– Då kommer vi kunna se varför det är så viktigt att inte trampa i bon när vi är i skogen! Det pratar vi mycket om, men tänk att kunna se det med egna ögon, vad nedbrytarna gör för nytta i vår natur, berättar Kerstin.

Stark föräldrasamverkan när alla hjälps åt

Vårdnadshavare bjuds in att hugga i när det ska byggas, grävas, skördas eller skapas. De har hjälpt till att bygga pilstaket, pilkojor och mycket annat som finns på gården.

Två förskolebarn och en pedagog  hjälps åt att vattna

– Det är så underbart att se en hel familj samarbeta och skapa något, det blir en speciell dialog som vi hoppas fortsätter även hemma, säger Kerstin.

Det är inte sällsynt att både vårdnadshavare och far- och morföräldrar som ska hämta barn på förskolan ber om råd när de ska göra om i trädgården eller sätta någon speciell planta. Flera har blivit inspirerade till att bygga en barnvänlig trädgård där man kan använda alla sinnen.

Fröet blir pumpa, pumpan blir mat

Förra året blev förskolans största jättepumpa bara 11 kg. Året innan vägde den största pumpan hela 14 kg, så de trodde nog att de skulle kunna bräcka det. De diskuterade tillsammans med barnen varför den inte blev större – vad ska vi göra annorlunda nästa år? Sen gjorde förskolekocken pumpapaj av pumpan som alla fick smaka.

– Att äta något som man själv varit med och odlat är något speciellt. Alla ville självklart smaka, även de som i vanliga fall är skeptiska mot nya smaker, berättar Anna.

Nästan alla delar av läroplanen finns med

Kerstin och Anna menar att de kan se många vinster med förskolans arbete med odling. En av de största vinsterna är att barnen lär sig att respektera växter och natur, men det ryms mycket mer än så.

– Vårt arbete med odling ger oss massor av ingångar till olika delar av förskolans läroplan. Språkutveckling arbetar vi med genom att lära oss nya ord och namn på växter, men även genom samtal, berättande och reflektioner. Matematik använder vi när vi räknar frön, sorterar, väger och mäter skörden och jämför med till exempel mjölkpaket. Barnens ansvarskänsla och medkänsla utvecklas genom barnens delaktighet i arbetet och samtalen kring naturen och alla som lever i den. De utvecklar även sin förmåga att skapa och vår ateljerista kan tillsammans med barnen hämta massor av inspiration i odlingen. Man kan få med nästan allt som står i läroplanen i det här arbetet, säger Kerstin.
En annan viktig sak är att barnen får känna att de gör något på riktigt.

Bilder av pumpor och blommor på en vägg

– Det är bra och viktigt med lek, men barnen älskar att få göra något som är på riktigt! De behöver inte låtsas att de sår i sandlådan, de kan faktiskt se en planta växa upp, säger Anna.

Kerstins och Annas tips till dig som vill börja arbeta med odling

  • Börja med enkla växter som potatis och pumpa. Det behövs inga avancerade rabatter, gör en jordhög och sätt ner frön. Eller använd hinkar.
  • Leta efter information på nätet, det finns massor!
  • Köp in bra barnlitteratur om natur och miljö, till exempel är Pär Holmgrens böcker om Torsten populära på Trädgårdssångaren.
  • Kontakta oss! Och vi utmanar er gärna i vem som kan odla den största pumpan!

Uppdatering: Odlingarna efter sommaren

Kerstin skickade några färska bilder på hur sinneslunden har vuxit upp under sommaren:

Sinneslunden

odling1

odling

3 kommentarer

Kommentarrubrik

Sarah

Sarah

Jättekul att läsa om ert arbete med odling på förskolan. Jag tänker att barnens får en fördjupad förståelse för natur och odling när de får vara närvarande i hela processen från tanke till handling och via reflektion och samtal. Jag är säker på att barnen får med sig massor av erfarenhet och upplevelser av odling och kretslopp när de sen lämnar förskolan... Bra jobbat Anna & Kerstin och alla ni andra på Trädgårdssångaren!

Svara

Kommentarrubrik

Kerstin T.Lilja

Kerstin T.Lilja

Tack! Ja vi får verkligen bevis av barnen varje dag att vi är på rätt spår. Det är fantastiskt att se några barn gå in i sinneslunden, stanna till vid några kryddor o berätta för varandra om växtens namn o vad de tycker om, med mera. På morgonen när de kommer till förskolan så går de o tittar hur mycket pumpan har vuxit osv. De guidar runt besökare och berättar att man ska ta det lugnt i sinneslunden och njuta. Det som också är en vinning är att vi pedagoger har fått en gemensam plattform att utgå ifrån./ Kerstin

Svara

Kommentarrubrik

Annelie Glifberg

Annelie Glifberg

Inspirerande att läsa om ert arbete med odling. Är övertygad om att ni inspirerar fler. Fint arbete!

Svara

Kommentera

E-postadress publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

*
*
*

Vill du veta mer om Trädgårdssångarens arbete med odling?

Kontakta Kerstin Thuresson-Lilja!

Tipsa oss

Arbetar du eller dina kollegor med ett intressant projekt?