Pedagogisk lek med matematik

När barnens intresse får styra kan projektarbeten bli något utöver det vanliga. På Vistabergs förskola noterade barnen att de var större än höghusen i Flemingsberg när de såg dem på långt håll. Det ledde till en pedagogisk lek med avstånd, längd och måttenheter. – Barnens intresse förde oss högst upp i höghusen med ett snöre, berättar förskolläraren Karin Larsson.

På Vistabergs förskola driver förskolechefen Kirsi Pihl ett processorienterat arbetssätt som går ut på att alla projektarbeten tar avstamp i barnens intresse.
– Under året har matematik varit ett genomgående tema på förskolan. Vi inledde vårt projekt med att observera vad barnen lade sin uppmärksamhet på och vad som fick dem att börja ställa frågor och prata.
Med kameror fick barnen dokumentera sina besök i en skogsdunge i närheten av förskolan. När de studerade varandras bilder kunde de konstatera att samma föremål såg olika ut beroende på vilket avstånd de fotograferats på. Två barn noterade också att de var högre än husen i Flemingsberg där de stod på kullen i skogsdungen.
– Vi gick igång. Det var ju en stor upptäckt. Och vi började fundera på vad vi kunde ge barnen för utmaning med utgångspunkt i det här, fortsätter hon.
Några veckors tankearbete senare insåg de att de hade fått ett ypperligt tillfälle att prata om begrepp som storlek och avstånd. Vista_fsk_matematik_webb
– Vi gav barnen i uppdrag att rita höghusen där ifrån kullen. De mätte med sina fingrar och såg hur husen inte blev mer än en halv centimeter höga, berättar Emelie Eldpihl som är barnskötare på avdelningen. Nästa steg blev en utflykt till Flemingsberg och se höghusen på plats. Den här gången fyllde husen hela pappret. Barnen fick dessutom rita in sig själva på bilden i förhållande till höghusen. Det blev en lärorik lek med proportioner och relativitet.

Frågan uppstod hur stora husen egentligen var. Och hur kunde man ta reda på det? Pedagogerna lät barnen komma med egna förslag. De blev många och varierande.
– Någon tyckte att man kunde stå på varandras axlar och se hur många barn som behövdes för att nå ända upp. En annan ville släppa ut ett snöre och mäta höjden från en balkong.
Sagt och gjort. Gruppen fick efter samtal med bostadsbolaget komma upp i huset och släppa ett snöre från högsta våningen. Snöret kom med tillbaka till förskolan och jämfördes med förskolebyggnaden som visade sig vara längre än höghusen var höga.
– Vi har varit noga med att alla förslag ska uppmärksammas, så även förslaget med axlarna testades. Men då valde vi att ligga på marken och mäta, säger Emelie Eldpihl.
Mätningarna gav barnen mersmak. Allt mättes. Med hjälp av fingrar, fötter, glasspinnar och strumpor tog barnen reda på hur lång förskolans korridor var.
– Det var så kul att se hur barnen uppfattade matematiska begrepp som de ännu inte har förstått intellektuellt. Deras kreativitet var verkligen imponerande och de kunde se att resultatet blev olika beroende på vilket mått de använde.

Vista_fsk_matematik2_webbMen utmaningen har inte bara varit barnens. Det har krävts en hel del fördjupande studier och kreativitet av pedagogerna för att fånga upp barnens intresse i de projekt de erbjuder dem.
– Men det är ett arbete som har stimulerat oss. Genom att låta barnen styra projekten har de tagit oväntade vändningar som gett oss nya utmaningar hela tiden. Men det har varit ett sant nöje att se dem glöda av upptäckarglädje. Vi har sett att både vi och barnen har vuxit med det här sättet att arbeta. De lär sig att reflektera och ge uttryck för sina tankar. Vi märkte att resonemangen blev längre ju längre in i projektet vi kom. Och då blir det roligt att vara pedagog.

 

 

Karin Larssons och Emelie Eldpihls tips för att lyckas i arbetet med att låta barnens intresse styra projekten

  • Våga ta en paus och landa i var ni befinner er.Vista_fsk_matematik3_webb
  • Använd litteraturen för att få idéer och nya kunskaper.
  • Gå tillbaka till barnen och lyssna in dem. Ofta har de andra tankar än vad vi pedagoger har.
  • Stanna upp och gå tillbaka i vad som gjorts tidigare för att se vad som hänt sedan dess.
  • Våga ta hjälp utifrån, av kollegor, ledning och föräldrar. De kan se på projekten med andra ögon.
  • Gör barnen delaktiga i dokumentationen, bland annat genom att låta dem sköta fotograferandet.

Tips på litteratur

Om att arbeta processorienterat och med projekt:

  • ”Lyssnandets pedagogik” av Ann Åberg
  • ”Pedagogiska kullerbyttor” av Karin Wallin

Om matematisk pedagogik:

  • ”Hur blir man matematisk” av Anna Palmer
  • ”Små barns matematik” av Elisabeth Doverberg

 

 

Bilder:

  1. Moses Eklöv, Hampus Odeberg och Maria Winterbacke, alla sex år upptäckte att ett höghus kan rymmas mellan två fingrar om man mäter det på avstånd.
  2. ”Om vi lägger oss i rad blir vi nästan lika långa som förskolan.”
  3. Karin Larsson och Emelie Eldpihl.

Kommentera

E-postadress publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

*
*
*

Vill du veta mer om Vistabergs förskolas arbete med matematik?

För mer information om Vistabergs förskolas matematiska projekt, kontakta Karin Larsson eller Emelie Eldpihl!

Tipsa oss

Har din förskola ett spännande projekt om matematik som du vill berätta om?