Ann Johansson: ”Tillsammans kan vi mycket”

Rektorn Ann Johansson leder Rosenhillskolan med tydliga mål, ris, ros och samtal över en kaffe. Hon är fast förankrad i verksamheten och ofta ute i klassrummen. På fredagarna under sång eftersom ledningsgruppen håller i skolans veckosamling.

– Då får pedagogerna mer tid till planering och som chef vill jag ge medarbetarna bra förutsättningar. Jag vill också visa att vi gör arbetet tillsammans och det är bra att kunna hugga i om det behövs. Dessutom är sångsamlingarna roliga, säger Ann.

Rosenhillskolans elever är barn med behov av specialpedagogik och särskilt stöd. Pedagogerna är specialutbildade och fungerar även som resurs för kommunens övriga skolor. Innan Ann blev rektor jobbade hon själv som pedagog med denna inriktning. Som ledare är hon också med och stödjer undervisningen.
– Vid behov sitter jag med, observerar och coachar lärarna. Ofta är det en särskild situation som någon vill ha hjälp med. Överhuvudtaget är det viktigt att se medarbetarna och deras arbete. Jag tror på tajt återkoppling med både ris och ros. Alla vill väl utvecklas på jobbet?

Ann JOhansson tillsammans med sina medarbetare i en stor gunga.

Att samarbeta och ha roligt är två honnörsord för rektorn Ann Johansson (mitten) som vann Årets chef 2013. Foto: Ingemar Lindewall.

 

 

Alla duger som de är

Att leda en skola påminner om att vara lärare för en klass, säger Ann. Man ska ha tydliga konkreta mål och medarbetarna ska få möjlighet att utvecklas utifrån sina intressen. Därför är det viktigt med fortbildning, att sprida kompetensen och samarbeta.
– Alla kan inte kunna allt, men tillsammans kan vi mycket. Jag vill ha en öppen stämning på skolan där medarbetarna även känner att de kan prata med mig om det mesta. Informella möten är ovärderliga och jag dricker aldrig kaffe ensam på rummet. Jag går ut i personalrummen med min kopp, säger Ann.

Rosenhillskolan får mycket beröm av föräldrar. De upplever att deras barn äntligen blir sedda och uppskattade. Det är en tanke som genomsyrar hela skolan, säger Ann. Barnen ska känna att de duger precis som de är, eftersom alla behöver en grundtrygghet för att kunna lära sig saker.
– För våra elever kan det handla om extremt små steg, att byta en jacka, åka buss eller beställa en hamburgare. Men när någon klarar de små stegen innebär det stor lycka för oss alla; eleven, föräldrarna, pedagogerna och för mig. Som chef är varje elevs framsteg min glädje, det betyder att vår verksamhet fungerar hela vägen, säger Ann.

Tre tips från Ann

1. Omge dig med ett bra gäng, stärk lagandan och dra nytta av varandras kunskaper.
2. Tro på det du gör och sätt upp tydliga mål.
3. Var dig själv och ha roligt på jobbet. Jag tror starkt på glädje, mod och äkthet.

Juryns motivering till Ann Johansson:

”Årets ledare har en unik förmåga att locka till sig och behålla kompetent personal med ett extra ordinärt engagemang.

Genom en personlig och varm relation till alla barn och föräldrar på skolan ser denna ledare till att alla elever får en skräddarsydd utbildning för optimalt lärande och välmående.
Eller som en förälder till en före detta elev på skolan uttrycker det: För första gången blev vår dotter sedd och uppmärksammad för den hon är, för första gången i livet var hon bra som hon var.”

Tipsa oss