Anna Sterlinger Ahlring: ”Skolan ska vara lustfylld”

WWF och Ison Glasgow är två aktörer som hennes elever fått samarbeta med under året. Anna Sterlinger Ahlring är en av Årets pedagoger i grundskolan 2016. Med sitt entreprenöriella förhållningssätt får hon eleverna att tycka skolan är rolig.

När Glömstaskolans rektor kom och meddelade att Anna Sterlinger Ahlring fått priset Årets pedagog i januari utbrast en av eleverna:

”Det är bara för att dina lektioner är så roliga!”

– Roligt är ett komplext begrepp, många tycker att man inte kan ha roligt i skolan. Men skolan ska vara lustfylld, meningsfull och rolig såklart. Jag har svårt att undervisa om jag inte tycker att det är rackarns kul, säger Anna Sterlinger Ahlring när vi ses i Glömstaskolans ljusa och toppmoderna lokaler.

Anna Sterlinger Ahring

Skolan slog upp portarna för bara ett halvår sedan och Anna som tidigare jobbat på Utsäljeskolan blev en av lärarna i årskurs 4–6. Skolan jobbar i team kring eleverna, vilket Anna tycker är en framgångsfaktor.

Anna Sterlinger Ahlring är en föregångare när det gäller entreprenöriellt lärande. Hon har bland annat jobbat som grundskoleansvarig på Ung Företagsamhet och varit utbildningsledare på kommunens utbildning i entreprenöriellt lärande och IT. I dag är hon förstelärare i entreprenörskap och föreläser mycket om ämnet för andra lärare.

Det är just att eleverna får jobba med verkliga mottagare som gör att de känner att undervisningen är rolig, tror Anna.

– Det entreprenöriella är min grundbult. Jag jobbar med verkliga uppgifter och försöker hitta verkliga mottagare utanför skolan. Då är det sällan någon inte tycker att det är lustfyllt, säger hon.

Samarbetar med Världsnaturfonden

Nu under våren har eleverna jobbat med ett projekt om klimat och miljö i samarbete med Världsnaturfonden. Till exempel fick en elev i uppdrag att sprida kunskap om Glömstaskolan i egenskap av miljöklassad skola, och en annan skulle få så många som möjligt att delta i Huddinges Earth hour-gala.

Anna lyfter också ett läsprojekt som sexorna hade i höstas. Tillsammans bestämde de att de skulle läsa Ison Glasgows bok ”När jag inte hade nåt”.

– Antingen kan man välja den traditionella boken för årskurs 6 – eller så kan man utgå från vad som intresserar eleverna just nu. De ska få lust att läsa. Men hur gör man när många inte har lust och säger att de aldrig har läst en bok?

Och förstås slutade inte projektet med att eleverna bara läste boken och gav en recension till läraren. Efter att eleverna bland annat jobbat med poetry slam, analyserat hur det är att ”inte ha nåt” och skrivit till författaren, kom Ison Glasgow själv till skolan för att diskutera med eleverna och ta del av deras arbeten.

– Det som driver mig är att skolan ska vara en del av samhället och att tänka 2-4-6. Utanför bokens 2 sidor, utanför skolans 4 väggar och utanför skoldagens 6 timmar. När barn börjar skolan är de nytänkande. Jag vill få ut dem lika nytänkande som de var när de kom in, säger Anna.

Undervisning i kropp och själ

Förutom de verkliga uppgifterna, tror Anna att eleverna uppskattar hennes visuella undervisningsstil i klassrummet.

– Jag kan stå på ett bord och visa med mina tår hur ett mangroveträsk fungerar. Ibland behöver man sjunga fast man inte kan. Och man kan behöva komma in med glasögon och säga att de är magiska, säger hon och plockar fram ett par gigantiska plastglasögon som hon använder för att prata om verb, även för de äldre eleverna.

– Jag är bra på att visualisera saker på olika sätt. Jag måste sätta undervisningen i kropp och själ. Då blir den annorlunda och levande.

Många känner till Anna på grund av podcasten ”Anna och Philips lärarpodcast” som hon startade tillsammans med före detta kollegan Philip Hjalmarsson för två år sedan. Varje vecka träffar de lärare, skolutvecklare, politiker och andra som ska bidra med något positivt om den svenska skolan.

– Jag har utvecklats jättemycket genom att träffa de här människorna. De projekten vi jobbar med i klassen kommer härifrån. Mina elever får otroligt mycket på grund av det här. Jag märker att det finns en stor vilja att samverka med skolan.


3 tips från Anna

Vänd på tanken

Fungerar inte en metod, placering, uppgift eller åtgärd? Testa något nytt. Vänd på tanken ofta och väl, det berikar din undervisning.

Omfamna nya idéer

Läs forskning, lär av kollegor, utbilda dig och lär dig nya digitala verktyg. Vi behöver vara i ett lärande för att kunna möta lärande elever, i en digital föränderlig samtid.

Nätverka

Historiskt har lärare inte varit så bra på att nätverka. Men det finns en stor vilja att samverka med skolan runtom i samhället. Utnyttja den!

 

Bild och text: Åsa Kahn

1 kommentarer

Kommentarrubrik

Johanna Tisbo

Johanna Tisbo

Vad glad jag blir att se att det lustfyllda lärandet är möjligt även i mellanstadiet! Driver precis dessa frågor i ett forum för förskola/ skola. Jag är själv förskollärare och lärare mot yngre åldrar.

Svara

Kommentera

E-postadress publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

*
*
*

Tipsa oss