Hon vill att Edboskolan ska vara bäst

Hon är en energisk idékläckare som vill göra Edboskolan till den bästa tänkbara skolan. Årets chef Anna Stjelke älskar att påverka och vet hur man åstadkommer förändring.

Anna Stjelke står utanför Edboskolan

– Jag vill att Edbo ska bli den allra bästa skolan för våra ungar. Jag vill alltid känna att jag gjort mitt bästa, jag tror att de som jobbar här känner det.

Så säger Edboskolans rektor Anna Stjelke när vi ses över en läsk på hennes arbetsrum. Kaffe är ingenting för Anna som i stället alltid har en laddning Pepsi i kylen.

Anna Stjelke kom till Edboskolan för tre år sedan och är nu så uppskattad att hon blivit utsedd till Årets chef.

– Jag blev extra glad att jag blev nominerad eftersom jag inte initialt tycker att jag fick göra saker jag var bra på. Jag har fått utmana mig själv lite och fundera på vad jag står för och vad jag vill. Det har varit kul, men också en jätteutmaning, säger Anna som berättar att hon blivit tvungen att se över verksamheten rejält på grund av skolans ekonomi.

Mest stolt är hon dock över hur hon utvecklat Edboskolans arbete med elevhälsa. För att kunskapsutvecklingen ska fungera på bästa sätt måste det finnas ett bra värdegrundsarbete i botten, menar Anna. Därför har hon infört ett arbetssätt där kurator och specialpedagoger handleder lärarna och är med mycket i klassrummet.

– Det gör också att lärarna inte blir så ensamma, det finns hela tiden en pågående diskussion utifrån vad elevgruppen behöver. När man hittar ett bra system för hur man jobbar med elevhälsa, då känner lärarna att de får jobba mer med rätt saker, säger Anna.

”Måste tänka stordrift”

Anna Stjelke trivs bra i rollen som rektor och drivs av att hitta de bästa systemen för skolans många elever och medarbetare.

– Jag är duktig på att se mönster och strukturer och gillar att påverka och göra avtryck. På en så stor skola måste man tänka stordrift, man måste tänka system. Det är så kul att se när vi sätter igång processer och får effekt, säger hon och tillägger:

– Vårt kvalitetsarbete är viktigt. Vi ställer oss ofta frågorna Var är vi?, Vart ska vi?, Hur går det? och Hur gick det?

Hon beskriver sig själv som entusiastisk och energisk och hon är mån om att det ska vara roligt på jobbet. Hon är en idékläckare och ser till att omge sig med personer som är bra på de andra bitarna.

– Jag är definitivt inte duktig på allt. Då är det bra att det finns personer som är bra på annat. I ledningen är vi olika personlighetstyper som kompletterar varandra. Det vore hemskt om alla var som jag, då skulle skolan bli dåligt förvaltad, säger hon.

Hon värdesätter också tydlighet väldigt mycket. Framför allt för att inte slösa bort någons värdefulla tid.

– Jag är tydlig, det får jag hör ofta. Innan vi har möten går vi igenom vad vi vill få sagt och vem som säger vad. Respekt för allas tid är viktigt. Vi har så mycket viktigt att göra. Då ska vi ägna vår tid åt sådant som är just viktigt, säger hon.

Nya förutsättningar

Just nu ligger fokus framför allt på att ställa om skolan till en riktigt bra F–6-skola. Förra året påbörjades nämligen en avveckling av högstadiet. Om drygt ett år lämnar de sista högstadieeleverna och skolan håller nu på att fyllas på underifrån.

– Nästa år ska vi se till att göra det jättebra för det sista gänget i nian. Sedan ligger utmaningen i att skapa en F–6-skola som är kanon. Vi måste ompröva funktioner i huset och se över vem som gör vad, säger Anna.

Nästa år kommer skolan att ha 260–270 barn i förskoleklass och klass 1, och Anna menar att det blir en utmaning att hitta ett system som fungerar för de nya förutsättningarna.

– I dag har vi jättenöjda elever och vi har mycket att vara stolta över, men vad kan vi göra utifrån nästa års förutsättningar? Fritidshem och skola måste få ordentliga möjligheter till samverkan, uppdragen måste tydliggöras, vi måste se över att det finns en röd tråd och vi måste basera det vi gör utifrån behov, säger hon.

Hon kommer också att fortsätta det nog så viktiga arbetet med att snygga till skolan. Att skolan är en trevlig och fin plats tycker hon nämligen är oerhört viktigt.

– Gud, vad jag fått jobba med det här! Det ska vara ordning, fint och stimulerande. Skolan är en offentlig miljö. Man ska vara stolt över sin skola. Ju finare man har det desto mindre blir dessutom förstört, säger hon och tillägger:

– Men jag har tur, vi är många på skolan som tänker lika här.


3 tips från Anna

Var stolt

Var stolt över verksamheten och de som jobbar där. Men se också bristerna och det som behöver utvecklas. Gör vi det som är bäst för våra elever?

Hitta rätt medarbetare

Omge dig med personer som är kompetenta och som kompletterar dig och varandra. Då får du belöning varje dag.

Snygga till skolan

Både elever och personal förtjänar att ha det snyggt i skolmiljön. Vilka vuxna sitter och jobbar med kladd på väggarna?

1 kommentarer

Kommentarrubrik

Semira Vikström #Stoltrektor

Semira Vikström #Stoltrektor

Heja Anna! Så väl värd vinsten! Vilken resa du har lyckats åstadkomma! Grattis till dig och grattis till din personal som får ynnesten att följa med dig på denna häftiga resa! Stolt kollega!

Svara

Kommentera

E-postadress publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

*
*
*