Karin Andersson: ”Jag visar att språk är roligt”

Karin Andersson är isprinsessan som blev språklärare. Med en blandning av disciplin, vighet, energi och humor får hon undervisningen att gå som en dans.

När intresset för att läsa tyska minskar i hela Sverige lyckas Karin fylla sina klassrum på Segeltorpsskolan med språkintresserade elever.

– Hon är värsta glädjespridaren! Och dessutom är hon omtänksam. Bryr sig och lyssnar, säger Frida som går i nian.

Klasskompisen Jannika håller med.

– Karin är sprallig, en frisk fläkt. Att bara följa henne med blicken i klassrummet är roligt. Det är som att hon dansar när hon undervisar, säger hon.

Karin Andersson med fem elever

Språkläraren Karin Andersson fick pris som Årets pedagog 2011, kategorin grundskola. Foto: Ingemar Lindewall

 

 

Likheter med konståkning

För Karin som har tränat konståkning på elitnivå kommer rörligheten naturligt. Tiden i strålkastarljuset ute på isen har fler likheter med jobbet som pedagog. Det krävs disciplin, ordning och reda och en tydlig struktur. Har man det kan man också bjuda på sig själv, säger hon.

– Som lärare måste man vara lite av en exhibitionist, tror jag. Man står ju längst fram i elevernas blickfång.

Karins smittande energi och engagemang gläder skolans biträdande rektor Alexandra Panagiotidou.

– Överallt i Sverige lägger man ner tyskgrupper i skolorna, men här har vi nästan full klass. Karin lyckas verkligen inspirera eleverna, säger hon.

Positiv och inspirerande

I motiveringen till Karins pris beröms hon även för att är bra på att variera undervisningen efter elevernas individuella nivå. Det är en hjärtefråga, säger hon.

– Att använda gammal skåpmat duger inte. Man blir aldrig fullärd i det här jobbet. Hela tiden tvingas man utveckla sig själv och hitta på nya saker.

Att förmedla kunskap handlar också om att visa att det är roligt.

– Jag tror att det märks att jag tycker om mitt jobb och att vara med eleverna. Att jag vill att de ska prestera sitt bästa. De starkare eleverna såväl som de svagare, säger hon.

Karin berättar att i de utvärderingar hon varje år låter eleverna göra står det ofta: ”Du får oss att vilja göra vårt bästa”.

– Mer än så kan man väl inte göra som lärare! säger hon glatt.

Juryns motivering

”Denna pedagog går mot strömmen genom att fylla klassrummen med språkintresserade i en tid då intresset för språkstudier dalar i hela Sverige. Årets pedagog bedriver en varierande undervisning på elevernas individuella nivå och håller inspirerande föreläsningar för personalen på skolan. Tack vare dennes undervisningsmetoder lyfts och utvecklas eleverna. I Årets pedagogs klassrum blir alla sedda.”

Tipsa oss