Maria Wiman: ”Jag jobbar inte dygnet runt, jag bara knorrar till det lite.”

För andra året i rad har Maria Wiman prisats för sin förmåga att ta in omvärlden i undervisningen. Men hon ser sig absolut inte som någon eldsjäl – hon knorrar bara till det lite.

Förra året utsågs Maria Wiman till Årets pedagog i kategorin grundskola. Att hon skulle bli uppkallad på scen även på årets gala var helt oväntat – men väldigt roligt.
– Jag blev enormt glad. Framför allt för att jag fick pris för en idé som jag helhjärtat tror på, säger Maria Wiman som den här gången fick ta emot Arena Huddinges pris för entreprenörskap.
– Jag tror att jag fick priset för att jag hela tiden ser till att eleverna får kontakt med omvärlden i allt vi gör. Jag försöker hitta nya vägar för att göra eleverna delaktiga i samhället vi lever i.
Vi ses på Östra grundskolan där hon är mentor i klass 7F. Eleverna flockas runt Maria i skolans kafé, och alla har saker att berätta. Maria står gärna kvar och pratar om allt de har på hjärtat.

Maria Wiman framför Östra grundskolans kafeteria. Fotograf: Åsa Kahn.

Allt började för bara två och ett halvt år sedan. Då fick Marias elever höra att UR-programmet Geografens testamente skulle läggas ner och bestämde sig för att kämpa för en ny säsong. De hade tittat mycket på programmet i skolan och älskade det.
– Det var då jag ordentligt började ta deras åsikter på allvar. De sprutade ur sig idéer och jag bara hoppade på. Det gav mig helt nya perspektiv på min roll här i världen, berättar hon.
Sedan dess har de värdeskapande projekten avlöst varandra. Projekt där omvärlden tas in och som skapar värde för människor utanför skolan. Maria och hennes elever har bland annat samlat in pengar till Musikhjälpen, pratat med historiker på Stockholms universitet, skrivit brev till Stefan Löfvén, ordnat dikttävling med sponsrade priser och hjälpt författare med korrekturläsning. Mycket har också handlat om att skriva i media. De har skrivit mycket insändare och krönikor, och varannan vecka skriver de bokrecensioner i lokaltidningen Södra sidan.
– Min hjärtefråga är att hitta en plattform där barn och unga får synas. Att vuxna recenserar barnböcker är helknäppt. Det är viktigt att barn får synas i frågor som rör dem, säger Maria.

”Man underskattar barnen och deras tid”

Nu hoppas Maria att fler lärare ska våga jobba värdeskapande.
– På den här skolan är vi duktiga. Annars är det mycket skriva prov och sedan slänga provet, eller att man skriver insändare som bara läraren läser. Så vill ju inte vi ha det på våra jobb. Man underskattar barnen och deras tid, säger Maria.
Många lärare är stressade och det är mycket som ska in på kort tid. Då vågar man inte ta ut svängarna, tror Maria. Men enligt henne behöver det inte ta så mycket tid att jobba värdeskapande. I stället pratar hon om att man bara ska ”knorra till” sin vanliga undervisning.
– Hitta en mottagare som inte är läraren. Det kan vara små saker som att kontakta ålderdomshem. Eleverna kanske kan läsa dikter där. Eller så kanske Ica kan ställa tidningar som eleverna gjort i ett tidningsställ.
Hon vänder sig också starkt mot bilden av sig själv som en eldsjäl.
– Många tror att där är hon den där som jobbar dygnet runt. Men jag jobbar inte dygnet runt. Jag har två barn och har inte tid med det. Jag bara knorrar till det lite.

Våga släppa kontrollen

Däremot krävs mod att våga släppa kontrollen. Det fick Maria till exempel erfara i arbetet med Musikhjälpen. Eleverna ordnade sponsring för att kunna sälja olika saker och skänka intäkterna till Musikhjälpen. Bland annat solglasögon.
– Jag tänkte att oj, vad ska vi göra med de här solglasögonen mitt i vintern? Men vi hade på oss dem hela dagen och sålde dem för en krona styck, säger hon och menar att man sällan förlorar något på att testa och att hon ständigt blir överbevisad av eleverna och deras förmågor.
Sedan är det förstås inte lika tryggt att vara ute i verkligheten som att låta allt stanna i klassrummet. Bland annat har Marias elever fått uppleva näthat i samband med texter som de publicerade på sin skolblogg.
– Då tänkte jag: Vad utsätter jag dem för? Men så ser verkligheten ut, och vi måste ju handskas med det. Det blev en bra diskussion i klassrummet. Det blev en hålla ihop-känsla och en känsla av att vi inte ska bete oss lika illa.

3 tips från Maria

Knorra till det

Ta din vanliga undervisning och lägg till en liten knorr. Använd fantasin. Det finns massor av ställen i samhället som behöver elevernas hjälp och kunskap.

Lämna luft i schemat

Planera inte för tajt utan lämna utrymme för elevernas idéer. Då får du möjlighet att spinna vidare på deras tankar.

Våga misslyckas

Testa gärna något nytt som känns alldeles knäppt. Det är inte hela världen om det blir fel och man lär sig mycket av att misslyckas också.

 

Foto och bild: Åsa Kahn


 

Juryns motivering

Arena Huddinges pris för entreprenörskap tilldelas 2016 till en lärare som hjälper ungdomar att tro på sig själva och får dem att prova nya tankar och idéer genom att ”knorra till undervisningen”. En lärare som med stor entusiasm och ett outtröttligt engagemang hela tiden kopplar in omvärlden i allt hon gör med eleverna. Denna lärare får elevernas skoldagar att kännas viktiga och riktiga varje dag.

En kvinna som gör entreprenörskapet begripligt för unga människor i grundskolan i Huddinge och som är en stor förebild för alla i skolan, men också för näringslivet i Huddinge och Södra Stockholm genom sitt sätt att koppla ihop skola och näringsliv och peka ut riktningen för framtiden.