Nina Johansson och Maria Nordin Jawara: ”Allt har blivit bättre utomhus”

På Hagens förskola blev platsbristen en lyckträff. Två driftiga pedagoger startade en utomhusgrupp där barnen får utlopp både för sin fantasi och för sitt spring i benen. Friska barn, föräldrar som slipper vabba och nytända pedagoger är alla överens – de vill aldrig flytta in igen.

Det började som en kul idé efter en kurs i utomhuspedagogik. Barnskötarna Nina Johansson och Maria Nordin Jawara blev så inspirerade att de började leka med tanken på att starta en renodlad utegrupp. Deras chefer tyckte också att det lät spännande, och praktiskt eftersom trycket på förskolorna i trakten var stort. Nu har gruppen Grodorna varit igång i snart tre terminer och de bägge barnskötarna vet knappt var de ska börja när de blir ombedda att räkna upp fördelarna.

Nina Johansson och Maria Nordin Jawara hoppar

Nina Johansson och Maria Nordin Jawara fick priset Årets pedagoger 2009 i kategorin förskola. Foto: Ingemar Lindewall.

 

– Allt har helt enkelt blivit bättre utomhus. Till exempel kommer barnens fantasi igång mer. I naturen finns det så mycket att titta på och leka med, och det är bra för kreativiteten. Även föräldrarna tycker att barnen leker friare och är mindre bundna av leksaker nu, säger Nina Johansson.

Respekt för naturen

Barn som vistas ute hela dagarna får också en annan respekt för naturen. De blir nyfikna på växter och djur, och gruppen har alltid en liten uppslagsbok med sig, berättar Maria Nordin Jawara.

– Det finns barn som gärna springer och jagar fåglar, men det gör aldrig våra barn. De har ett helt annat förhållningssätt. De stannar och tittar, frågar var fågeln bor och vill gärna slå upp den i boken, likadant är det med andra djur och växter. Även vi lär oss jättemycket genom att vara ute med barnen.

För det mesta håller Grodorna till på förskolan Hagens gård och de kan använda toaletter, torkskåp och pentry inne på förskolan. I en egen liten tillbyggnad förvarar de sitt material och där finns det stolar och bord om någon vill vara inne en stund. Men det är sällan det händer och de flesta måltider äts på gårdens picknickbord. Miljötänket går igen i det mesta och barnen är engagerade i att återvinna och kompostera, och ett par gånger per år har de särskilda skräpplockardagar i Segeltorp. Just för dagen har ett litet reningsverk byggts upp på gården. Med kaffefilter i trattar får barnen rena vatten från jord och sand.

– Mera vatten, ropar Sara.

Tim räcker henne ett uppmätt litermått och rör sedan nöjt om i geggan som bildats i kaffefiltret. En bit bort springer Mandus och Ludwig fram och tillbaka på gårdens grusgång. De ville ta en paus från vattenleken och rusa omkring en stund.

– Det är en annan fördel med att vara ute. Det finns gott om plats och behöver någon springa av sig kan den göra det när som helst. Vill någon gå undan och vara i fred finns det också utrymme för det, och det är minst lika viktigt, säger Nina Johansson.

Mindre pojk- och flicklekar

Både hon och Maria Nordin Jawara tycker att utomhuspedagogiken gör det lättare att arbeta med genusperspektiv. Barnen leker med stenar, kottar och pinnar och det är mindre skillnad på vad tjejerna och killarna väljer.

– De klättrar, gräver och täljer tillsammans och det blir inga pojk- eller flicklekar. Inne är det mer uppdelat men naturen är könsneutral och det finns så mycket material att inspireras av.

Det är inte bara typisk naturkunskap som blir lättare ute. Även annan inlärning går väldigt smidigt, menar pedagogerna. Som för att understryka kommer Tim fram med en tunn pinne med en böj på. Han håller upp den så att den ser ut som en bokstav.

– Titta ett L som i låda, säger han.

Barnen som är mellan tre och fyra år har alla lärt sig alfabetet, och det på eget initiativ, berättar Maria Nordin Jawara.

– De började fråga om bokstäver och om olika ord så då hjälptes vi åt och tillverkade en bräda med alfabetet på. Barnen tyckte att det var väldigt roligt och på tre veckor hade de lärt sig hela. Nu hittar de bokstäver överallt.

Den lekfulla inlärningen utomhus uppskattas även av föräldrarna, som ofta kommenterar hur mycket barnen lär sig. Att utomhusgruppen är mindre sjuk är också något som uppskattas från föräldrahåll.

– Det är klart att det är roligare att ha friska barn och slippa vabba. Utomhus sprids inte smitta på samma sätt och för några veckor sedan när maginfluensan gick på flera avdelningar klarade vi oss helt, säger Nina Johansson.

Tält och tystnad

För att få se mer natur än den som bjuds på förskolegården har barngruppen en skogsdag i veckan. Då packar de sovtält, en ihopfällbar toalett, stormkök, och sin uppslagsbok och vandrar iväg på utflykt. Barnen får ta in skogen med alla sinnen och titta på träd, djur och blommor, lukta och inte minst använda hörseln.

– Vi har en fruktstund och då är vi alltid tysta. De finns så mycket ljud i skogen och det är rogivande att lyssna. Barnen vande sig snabbt vid det där och nu frågar de ofta om vi inte kan ha en tyst minut, säger Nina Johansson.

Maten som de äter i skogen är samma som serveras på förskolan, den enda skillnaden är att den lagas på stormkök. Bara för att man är i skogen behöver man inte äta blåbärssoppa, menar pedagogerna som även ordnar så att barnen kan sova middag i det medhavda tältet.

– Vi tycker inte att vi behöver göra avkall på något för att vi har flyttat utomhus. Trots att vi har försökt har vi inte kommit på några nackdelar, säger Maria Nordin Jawara.

Huddinges pedagogpris tillhör en av de oförutsedda fördelarna och det var speciellt att få ett sådant erkännande, säger Nina Johansson.

– Det här är ju vår idé från grunden och vi har jobbat hårt för den. Då är det roligt att få positiv uppmuntran och vi blev verkligen jättestolta över priset. Nu hoppas vi att vi kan sporra andra.

Tre tips från Hagen

  1. Bli en ja-sägare genom att vara mer utomhus. Allt är så lätt ute och det enklare att säga ja till barnens olika önskemål.
  2. Minska på konflikterna genom att vara i utemiljö. Barnen får mer eget utrymme och kan springa av sig om det behövs, eller gå undan om de vill vara ifred.
  3. Hitta kollegor som tänker i samma banor och samarbeta med dem. Det är alltid lättare att förverkliga idéer som man bollar tillsammans.

Tipsa oss