Anders finns alltid där för eleverna

Att säga att Anders Enström är en engagerad lärare är en underdrift. Dygnets alla timmar finns han tillhands för sina elever och möter dem i de medier där de finns. Anders är en av två grundskollärare som blev Årets Pedagog 2014

Anders Enström tillsammans med elever

”Han är grym helt enkelt. ” Så förklarar Emma varför hon och andra elever på Östra grundskolan valde att nominera matte- och NO-läraren Anders Enström till Årets pedagog i grundskolan.

Alltid tillgänglig tack vare ny teknik

 Att säga att Anders Enström är en engagerad lärare är en underdrift. Dygnets alla timmar finns han tillhands för sina elever. Tack vare ett stort intresse för ny teknik kommunicerar och möter han eleverna där de i stor utsträckning finns: på sociala medier. Instagram, Facebook, twitter – inget är främmande för honom.

I april utsägs Anders till Apple Distinguished Educators, i 2015 års klass. Pedagogerna väljs ut för sitt innovativa sätt att integrera teknologi i sin undervisning.  Tillsammans med Apple arbetar de för att utveckla nya användningsområden för teknik i klassrummet och delar sina erfarenheter med andra pedagoger och beslutsfattare runt om i världen.

– Att använda ny teknik i sin undervisning och i sin kommunikation med eleverna ser jag som en självklar del av uppdraget som pedagog. Det finns inskrivet i läroplanen att vi ska tillhandahålla kunskaper i ny teknik. Är det något eleverna kan så är det att använda en iPad och material på iTunes, säger Anders Enström, som blev överväldigad av att eleverna nominerat honom till Årets Pedagog i grundskolan.

– Att det var eleverna som nominerat betyder mycket för mig. Det är ju dem jag jobbar för, säger han glad och stolt.

Visar på flera olika vägar, kopplat till vardag och verklighet

I klassrummet står Apple-tv:n på och alla elever i årskurs nio jobbar koncentrerat för att lösa olika matteuppgifter, med bland annat iPad:en som arbetsredskap.

– Som pedagog är det oerhört viktigt att möta alla elever på rätt nivå. De ska ha en rimlig chans, oavsett förutsättningar. Min uppgift är att ta fram och vägleda dem så de hittar rätt i kunskapsfloran, oavsett om det handlar om matte eller NO. Ju fler vägar jag kan visa på för att nå lärandemålen, desto bättre. Alla elever är olika, och lär sig på olika sätt. Tack vare att jag tar mig tid och lär känna varje elev bra, så ökar förutsättningarna att bistå när det gäller att nå målen, säger Anders Enström.

Arbetsuppgifterna ska väcka intresse och helst kunna relateras till elevernas egen vardag och verklighet, enligt Anders Enström. Prov och läxor är i det närmsta bannlysta i hans undervisning, däremot är det gott om redovisningar och tillfällen att visa vad man lärt sig.

– Återigen handlar det om att finnas där för varje enskild elev. De ska hela tiden få uppgifter som utmanar och ger dem en känsla av att lyckas i stunden. Lika viktigt är att eleverna även erbjuds möjlighet att redovisa på sina villkor.

Därför använder hans elever både iMovie och TouchCast, spelar in podcasts och publicerar dem på iTunes, fotar, skriver berättelser med mera.

–Jag använder alla former av redovisning, och det arbete eleverna gör under varje enskild lektion, som bedömingsunderlag, säger Anders Enström och tipsar om ett par bra program; Showbie och Educreations, för att dokumentera eleverna lärande och utveckling.

Förtroende och förväntingar går hand i hand

Sedan är det återigen dags för en ”highfive”. Det är tionde eleven i årskurs nio som just fått veta att hen skrivit betyget A på nationella proven i kemi. Som alltid delar Anders Enström framgångarna och glädjen med sina elever.

– Jag bygger upp förtroende hos eleverna, och förväntningar. Det går hand i hand. När man väl fått deras förtroende och de verkligen känner att jag tror på dem, så kan jag nästan se från lektion till lektion hur deras motivation ökar i ämnena. Säger jag hoppa, så hoppar de! Och det har mina elever verkligen gjort. I år slår vi rekord i antalet A på nationella proven i mina klasser. De är grymma, gissa om vi är stolta, konstaterar han.


 

Tre tips:

  • Lär känna dina elever. Vad har de för fritidsintressen? Vilka umgås de med? Skapa relationer med eleverna. Låt de veta att du BRYR dig om dem.
  • Lägg ner mycket tid på en bra planering. Det får eleverna att känna att det är värt att gå på lektionerna.
  • Strunta i läxor. Se till att eleverna arbetar hårt på lektionerna, med vettiga uppgifter istället.

 

1 kommentarer

Kommentarrubrik

Barbro Hanson

Barbro Hanson

Det är bara att gratulera de elever som får förmånen att mötas av höga förväntningar, av en pedagog som Anders, så kompetent och så lyhörd för olika behov! Fantastiskt att du är så generös och delar med dig av din gedigna kompetens till kollegor på bl a Visättraskolan!

Svara

Kommentera

E-postadress publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

*
*
*

Tipsa oss