Marie Rimeslåtten: ”Elever som lyckas har roligt”

På Sjödalsgymnasiet får Marie Rimeslåtten eleverna att se matte med nya ögon. Själv liknar hon sina lektioner vid tågresor, basketmatcher och bergsbestigning.

Matte- och fysikläraren Marie Rimeslåtten är noga med att alltid berätta för eleverna vad som förväntas av dem.

– Jag har tydliga mål för varje lektion, vilket matematiskt innehåll vi kommer att jobba med och om vi kanske ska använda en ny metod. Eleverna har lättare att lära sig om de vet vart lektionen är på väg, säger hon.

Marie Rimeslåtten tillsammans med en elev

Marie Rimeslåtten fick pris som Årets pedagog 2011 i kategorin gymnasieskola. Foto: Ingemar Nordwall.

 

 

Basket och inte pingpong

När klassen går igenom sina resultat är Marie noga med att inte direkt säga om något är rätt eller fel. Då dör diskussionen och det blir som ett kort pingpongspel mellan två personer. Samtalen ska hellre likna en basketmatch där alla spelar.

– Om jag bollar ut en fråga vill jag att den ska bollas vidare i klassen. Ni tänkte så, hur tänkte ni? Det blir en diskussion och alla blir delaktiga. För mig är det också ett sätt att se vad jag behöver förklara bättre.

Lilian i ettan uppskattar ”basketspelet”.

– Det är lärorikt på Maries lektioner. Tidigare har jag inte lärt mig så mycket matte som här. Jag gillar att vi får tänka igenom och prata om det vi gör, säger hon.

Det är kul att lyckas

Maries förmåga att entusiasmera märks också i frisörelevernas studieplan. Flera har valt att utöka sina program med en högre kurs i matematik, något som är ganska ovanligt.

– När folk frågar mig hur det gick till, svarar jag att jag fick eleverna att känna att de kunde lära sig matte. Min utgångspunkt är alltid att alla kan och att det är roligt.

Det roliga och det begripliga hänger ihop, förklarar Marie. Viss matte är konkret och kopplad till vår vardag. Annan matte är svårare att se nyttan med. I de momenten gäller det att få eleverna att se sina egna framsteg.

– När eleverna lyckas i matte tycker de att det är roligt och frågar aldrig vad de ska ha det till. Och det är ju kul med problemlösning, att klura på saker och komma fram till rätt svar. Jag ser det som att vi varje lektion klättrar upp på toppen av ett berg. Efter det känner man sig nöjd.

Juryns motivering

”Hon är en glödande pedagog, omtyckt och respekterad. Hon har på ett konkret sätt arbetat med formativ bedömning och använt matematiklaborationer i undervisningen. En stor andel frisörelever har valt att läsa en högre matematikkurs. Detta hör inte till vanligheterna.”

Tipsa oss