”Han är bara så bäst!”

Efter snart 30 år som lärare på Visättraskolan är Årets Pedagog i grundskolan mer entusiastisk inför sitt yrke än någonsin. –Läraryrket är helt rätt för mig, jag brinner för mina elever, säger Henrik Bartoldsson med stort eftertryck. Jag är verkligen rörd, tacksam och glad för den här utmärkelsen.

Henrik med sina elever

Den ena av två Årets Pedagoger i grundskolan, Henrik Bartoldsson, är full av iver, trots att han varit lärare i snart trettio år eller kanske just därför. Dessutom har han varit Visättraskolan trogen, allt sedan han började där som vikarierande lärare som 23-åring.

– Ja, vilken resa egentligen, konstaterar han. Men jag har aldrig trivs så bra som lärare som jag gör idag. Senaste åren har det varit helt fantastiskt att få jobba här. Jag var på väg till nya utmaningar för några år sedan, nu är jag otroligt glad att jag stannade kvar och får vara med när Visättraskolan når nya höjder, vilket vi gjort senaste åren.

Eleverna i årskurs sex har precis avslutat en lektion i engelska. Den sista för dagen. Men de vill gärna vara med och fotograferas tillsammans med sin lärare Henrik Bartoldsson, och stannar därför på skolan lite extra.

Eleverna är heller inte sena med att tala om att Henrik är den bästa läraren de kan tänka sig. Superlativen minst sagt haglar:
”Han bryr sig om oss”. ”Han vill alltid vårt bästa och ställer både krav och är hjälpsam”. ”Han är bara så bäst!”.

Ska känna sig bekräftade

Ingen tvekan här inte. När de skiljs för dagen går alla barnen fram till Henrik, en och en, för en kram eller ett handslag.

– Jag är noga med att alla mina elever ska känna sig sedda och bekräftade. Därför ingår en kram eller ett handlag. Det är valfritt, ingen ska känna sig tvingad att kramas. Men ett riktigt hej då, där man ser varandra i ögonen, är viktigt, konstaterar han.

Att Henrik har en uppriktig vilja att lära känna sina elever går inte att ta miste på. Engagemang är bara förnamnet.

– Jag är en intensiv person som vill mycket i mitt liv, och inte minst i mitt yrkesliv. Eleverna måste känna att jag tror på dem. Tron kan försätta berg, det är lite av mitt mantra, likaså att eleverna är trygga. Det sista står över ämneskunskaper. Känner man inte trygghet i klassrummet så är det svårt att ta in kunskap. Det visar också all forskning, konstaterar han.

Men då för 30 år sedan, när han skulle välja yrke, var inte lärarbanan det som föll sig mest naturligt. Drömmen var istället skådespelaryrket, men verkligheten ville något annat. Idag tycker han läraryrket rymmer en helt del skådespeleri.

– Man kan skämtsamt säga att jag blev skolmogen, eller mogen att plugga sent i livet. Men när jag väl upptäckte hur kul det är med ny kunskap, så har jag varit omättlig. Jag är oerhört vetgirig och älskar att lära mig nya saker, och i sin tur lära ut dem. Att ha ett intresse för skådespeleri är en klar fördel när man är lärare. Ofta måste man kunna agera för att få eleverna på rätt köl, säger han och tar ett exempel:

– När det blir rörigt kring en elev måste man kunna ta fram sitt ”arga” register för att det ska bli ordning igen, trots att man egentligen inte är speciellt arg. För att agera och berätta så att man fångar eleverna behövs såväl rösten som kroppsspråket, säger han och gestikulerar.

Skapa en god stämning

Och Henrik är en person som har lätt att bjuda på sig själv. Något som han också tycker är viktigt för att skapa förtroende och en god stämning i klassrummet.

Lika viktigt som att kunna visa med kroppen vad man tycker, är det att vara ärlig och uppriktig mot sina elever.

–De är smarta och genomskådar dig direkt om du inte har en uppriktig vilja att finnas där för dem. Läraryrket kräver att man är till 100 procent närvarande. Jag går ofta på stundens ingivelse, även om jag alltid också har en tydlig plan för varje lektion.

Högt ställda förväntningar på eleverna spelar också in. De ska nå högt. Henrik är noga med att alltid pusha dem vidare, att inte ge sig.

–Vi jobbar med formativ bedömning och ger hela tiden feedback under varje lektion. Eleverna ska känna att de har krav på sig, men också ett stort stöd för att nå sina uppsatta mål och lite till, säger han och ler stort.

I sitt yrke vilar Henrik Bartoldsson också på den fasta övertygelsen att elevernas självförtroende hela tiden måste stärkas. Det kräver träning och strategier, oavsett ämne.

Infört tal i undervisningen

– Jag börjar tidigt med att införa tal-speech i min undervisning. Till en början är det på väldigt enkel nivå, man sitter kanske två och två och får i uppgift att tala någon minut om något man förberett sig på. Efterhand bygger jag in nya utmaningar. De flesta elever växer oerhört mycket av att lära sig prata inför andra om ett förberett ämne. Det ger både kunskaper i någon enskild fråga, och en känsla av mod. Vi har haft elever här på skolan som hållit helt fantastiska tal, exempelvis på skolavslutningen. Otroliga talanger och förebilder. I de stunderna är jag nog nästan stoltare än någon förälder kan vara.

För Henrik handlar lärarrollen till lika delar om att stärka eleverna mentalt; att ingjuta mod och ge redskap att hantera olika livssituationer. Att också lära sig lösa konflikter verbalt, se saker lite från sidan och inte bara använda reptilhjärnan.

– När jag växte upp var barn mest i vägen. Jag vill att mina elever ska känna att de betyder mycket; att det de gör och hur de är som människor spelar roll. Det har jag alltid haft som grund i min undervisning, säger Henrik och berättar att han numera har andra generationens elever från samma familj.

– Det händer att jag också har haft elevernas föräldrar här på Visättraskolan. Det känns fantastiskt roligt. Flera elever har jag också haft långvariga kontakter med. Speciellt kul är det att jag sedan en tid tillbaka gör musik tillsammans med en före detta elev på skolan. Det är ett av mina starka fritidsintressen, säger Henrik ivrigt.

Ett bra lag som stöttar varandra

Och efter någon dryg timme med Henrik infinner sig den självklara frågan. Hur hinner du med allt, och var kommer din energi och ditt stora engagemang ifrån?

– Jag tror att jag är väldigt närvarande som person. Det betyder att jag sällan sitter och trummar och funderar på hur jag ska lösa det som kommer sedan. Jag har delad vårdnad om mina två fantastiska barn. Det har nog också hjälpt mig till att vara än mer ”här och nu”. Jag släpper heller aldrig taget om saker, och försöker ha en omtänksamhet även i de små vardagliga tingen. Det tror jag eleverna känner och är något som bidrar till att skapa trygghet och kanske också ett eget driv att lära hos dem.

Lika energiskt som Henrik pratar om sina elever pratar han om kollegiet med rektorn Semira Vikström i spetsen, och viljan att fortsätta lära sig nya saker.

– Vi är ett bra lag, med en superbra rektor i spetsen, som stöttar varandra och arbetar med ett tydligt fokus – att allt vi gör, gör vi för våra elevers bästa. Det ger energi i jobbet. Och så har jag börjat blogga, säger Henrik och visar snabbt senaste inlägget från klassrummet:

–Äsch, här är ett fel, det måste rättas direkt. Är man svensk- och engelsklärare går det inte att slarva med språket, säger han, rättar och packar nöjd ner iPaden i väskan. Ett snabbt möte till med kuratorn på skolan, och sedan ska Henrik iväg på veckans andra av de fyra träningspass han kör på Friskis&Svettis varje vecka.

–Det är en klar fördel att ha mycket energi i det här jobbet.


 

Bästa tipsen från Henrik Bartoldsson på Visättraskolan

  • Bygg en god anda i klassrummet
  • Ta eleverna på allvar och tro på dem. De ska känna det ända in i hjärtat.
  • Var tydlig med målen. Eleverna ska veta vad som krävs. Var ärlig.
  • Engagemang – du måste tycka det är kul att var lärare.

Juryns motivering:

”I sitt uppdrag som lärare och mentor är Henrik otroligt uthållig – han ger inte upp och kämpar tills önskat resultat uppnås. Högt ställda krav och förväntningar, ett aktivt arbete med att bygga upp en stark självkänsla och en tro på sin egen förmåga hos eleverna har gett fantastiska resultat.
Eleverna tycker att Henrik är rolig, hjälper dem när det behövs och ser till att alla trivs.
Att hans elever har fått hjälp att bli goda talare är också väl känt.
Efter många år i yrket finns fortfarande ett stort engagemang och en stark vilja till ständig utveckling vilket honom till en viktig del i skolans kugghjul.”

Kommentera

E-postadress publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

*
*
*

Vill du komma i kontakt med Henrik?