Malin Byström: ”Jag tror på tydliga mål och känslor”

Själv kallar sig Malin Byström sträng och lite fyrkantig. Hennes tvåor tycker ”jättesnäll” passar bättre. Med hemliga viskningar, timglas och varierad undervisning skapar hon lugna och spännande lektioner där både barn och föräldrar trivs.

– Man måste vara lite sträng i början. Sätta tydliga ramar och rutiner och vara lite fyrkantig. Det ger barnen trygghet och arbetsro. Jag tror på tydliga mål, men det måste också finnas plats för att låta känslorna styra. ”Hemligheten” är att lära känna varje elev och hitta det som lockar till inlärning, säger Malin.

Uppenbarligen går hennes mix hem. Andraklassarna på Balingsnässkolan skakar unisont på huvudena på frågan om Malin är för hård.
– Näe, hon är jättesnäll! Hon tycker om oss och vill inte att vi ska göra något farligt, säger Tilde.
– Hon gör så att det blir vårt bästa, fyller Ludvig i.

Malin ler åt berömmet, men säger också att ”tycka om” är en viktig pedagogisk tanke. Det handlar också om att göra lärandet lustfyllt.
– Vi har precis gjort geometriska kroppar och vi konkretiserar gärna i lera. Mina bästa lektioner är ofta i en lekande miljö.

Malin Byström tillsammans med sju elever

Malin Byström på Balingsnässkolan blev Årets pedagog 2012 i kategorin Grundskola. Foto: Ingemar Lindewall.

 

 

Små knep för lugn miljö

Något annat Malin uppskattas för är sin förmåga att få alla barn i klassen att trivas och utvecklas, inte minst de som har särskilda behov. Mycket handlar om arbetsron, menar Malin, som har sina små knep.
– Vi börjar alltid lunchen med fem tysta minuter med hjälp av ett timglas. Det skapar det lugn som alla elever behöver, speciellt dem med särskilda behov. Vi kan gå ut på rast i en särskild ordning och jag ger gärna feedback genom att gå runt och viska något bra eller ett tips i varje elevs öra. På så sätt känner sig alla sedda och bemötta varje dag.

Hon tror också på att göra klassrummet välkomnande för föräldrarna. Mammor och pappor som får några timmar över dimper gärna in och är med på några lektioner.
– Jag såg väldigt ung ut när jag började som lärare och fick kämpa för att få föräldrarna med mig. Men jag vann deras förtroende genom att öppna klassrumsdörren och låta alla som ville vara med. Delaktighet har varit min filosofi sedan dess och mitt mål är att känna att jag gör ett bra jobb varje dag, avslutar Malin.

Tre tips från Malin

  1. ”Två stjärnor och en önskan”. Återkoppla alltid med två bra saker och sedan en önskan. Börjar man i det goda får man mycket bättre diskussioner.
  2. Var tydlig och se till att skapa och hålla rutiner.
  3. Skapa en relation till varje barn. Hitta det ni har gemensamt och fundera på hur just den eleven kan bli motiverad.

Tipsa oss