Jeanette och Johanna utmanar med uteverksamhet

För förskolepedagogerna Johanna Aifadis och Jeanette Roll är gränserna mellan inne- och uteverksamhet högst flytande. Skogen tar de med in, och färger och penslar åker med ut i naturen. Och barnen fullkomligt älskar sin förskola, något de delar med föräldrarna.

När Johanna Aifadis och Jeanette Roll på Glömsta förskola fick veta att de blivit nominerade till priset som Årets pedagoger i förskolan blev de överraskade, att sedan vinna var helt överväldigande, intygar de båda.

Jeanette och Johanna tar med sig verksamheten utomhus, något som uppskattas av barnen.

Jeanette och Johanna tar med sig verksamheten utomhus, något som uppskattas av barnen.

– Vi jobbar dagligen för att utveckla lärmiljöerna här på förskolan. Genom att inte sätta så tydliga gränser mellan inne- och uteverksamheterna utmanar vi barnen. Framförallt satsar vi på att lägga så stor del som möjligt av vår verksamhet utomhus. Vår erfarenhet är att utemiljön utmanar både den kreativa och sociala sidan hos barnen på ett positivt sätt, säger Johanna Aifadis.

Hon får snabbt medhåll av Jeanette Roll, som ser hur mycket möjligheter som helst i naturen.

Naturen som inspirationskälla

– Naturen bjuder på så mycket inspiration. Barnen är snabba med att hitta nya lekar och gör ständigt nya upptäckter när vi är ute. Själv försöker jag alltid att ta med mig olika material från naturen in till förskolan, som vi jobbar vidare med där. Det kan vara stenar, pinnar och kottar att bygga med, eller löv som inspiration när vi målar, säger hon.

Och det räcker med en snabb rundvandring på Glömsta förskola och avdelningen ”Utforskarna”, för att förstå var de båda pedagogerna lagt sitt fokus. Här finns målade pinnar, stenar, träplankor och egenhändigt tillverkade ”bostäder”, med material från skogen, för både mjukisdjur och trä- och plastfigurer. Hela avdelningen ger ett grönt intryck, inte minst tack vare de många växterna som är utplacerade lite varstans.

– Gården här utanför har vi också försökt forma för att den ska vara utmanande och inspirerande för barnen på förskolan. Vi har exempelvis flyttat ut ett stort bord, där vi målar och pysslar så fort vädret tillåter, byggt upp en dinosaurieö, samt en klätterställning av dricksbackar. Enkla saker, men som barnen uppskattar mycket, säger Jeanette Roll.

Pedagogiska vinster

Johanna Aifadis slår fast att det finns många pedagogiska vinster med deras arbetssätt:

– Det har blivit lugnare på vår avdelning, konflikterna minskar när barnen får mer utrymme, vilket de får utomhus. Likaså arbetar vi med att skapa mötesplatser, rum för olika aktiviteter på vår avdelning ”Utforskarna”. Det bidrar till att barnen kan göra egna val kring vad de vill syssla med.

Pedagogerna Johanna Aifadis och Jeanette Roll har fått svart på vitt att deras arbetsmetoder går hem både hos barnen och föräldrarna. Senaste styrtalen på föräldraenkäten låg väldigt högt, bland annat med högsta poäng när det gällde trygghet.

Lek och lärande

– Framförallt märker vi att barnen är glada, aktiva och vetgiriga. Tack vare att vi lyckats skapa trygghet i barngruppen och många olika lärmiljöer, som lockar barnen till lek och lärande, finns goda förutsättningar för ett kontinuerligt lärande. Trygga och glada barn ger trygga och nöjda föräldrar, svårare än så är det inte, konstaterar de båda.


 

Goda råd från Johanna Aifadis och Jeanette Roll:

• En välkomnande miljö; redan när barnen kommer på morgonen ska de mötas av en tilltalande och spännande miljö.

• Inspirerande miljö både ute och inne. Ge barnen goda förutsättningar att utforska materialen.

• Material som är lockande för ögat. Mycket färger och tydligt framdukat. Inga färdiga leksaker som är förutbestämt för vissa lekar.

Kommentera

E-postadress publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

*
*
*

Tipsa oss