Maria Andersson – musiklärare på Trångsundsskolan

Att som musiklärare våga blanda sig i andra ämnen, att ta sig tid att planera och att kunna se möjligheter och vinster med att samarbeta med andra ämnen, det tror musikläraren Maria Andersson är ett framgångskoncept för att få eleverna kreativa och engagerade i musikundervisningen.

Maria arbetar på Trångsundsskolan och var en av vinnarna till utmärkelsen Årets pedagoger i kategorin grundskola 2009.

Maria Andersson med en gitarr

Maria Andersson på Trångsundsskolan vann priset Årets pedagoger i kategorin grundskola 2009. Foto: Ingemar Lindewall.

 

Hur kändes det att bli nominerad?
– När jag läste det de hade skrivit i nomineringen blev jag så stolt och jätteglad. Det lät så mycket först men sen kände jag att fasiken, det är ju det där jag faktiskt gör!

Det Maria gör som musiklärare är bland annat samarbeta med lärare i andra ämnen. Hon vill vara delaktig i den övriga undervisningen och menar att det finns stora vinster i att blanda teoretiska och praktiska ämnen, eftersom eleverna lär sig på olika sätt.

– När vi lyckas få in musiken i andra ämnen märker man att eleverna blir gladare och mer kreativa och får lust att lära sig. De börjar ta egna initiativ och stannar ibland kvar på skolan så länge de får, berättar hon.

Starkare självkänsla ger lust att lära

Och det är just det som är Marias mål med undervisningen – att få eleverna att hitta lust. Hon vill skapa en lustfylld och kreativ miljö där eleverna jobbar för att de vill det själva. Det är viktigt att de får känna att de kan något. Oavsett om de kan ett ackord på gitarren eller sjutton stycken ska de tycka att det är värdefullt och de ska lära sig genom att göra själva, så de känner sig engagerade.

– Jag vill att eleverna ska få tycka att de är bra! Allt blir roligare då, inte bara skolan utan livet i allmänt, säger Maria.

I nomineringen framgår det att Maria är en engagerad lärare med mycket energi och kul att samarbeta med.

Vad får du inspiration ifrån, vad ger dig drivkraft?
– Jag tycker ju att det här är roligt! Jag hittar inspirationen i när eleverna kommer på att de är riktigt bra. Att planera och genomföra projekt med duktiga och inspirerande kollegor ger mersmak, jag lever rätt länge på att se när eleverna lyfter sig. Annars tror jag att jag är en glad typ överlag! Det underlättar ju även de dåliga dagarna, berättar Maria.

Priset består av 30 000 kronor att använda för kompetensutveckling – hur tänker du använda pengarna?
– Jag funderar på det. När jag väl hade förstått att jag hade fått utmärkelsen och vad det betydde så blev jag så nöjd med bara det! Pengarna glömde jag bort. Men jag vill göra något bra med dem, det här händer ju bara en gång i livet. Jag letar lite olika kurser nu så får vi se vad jag bestämmer mig för.

Marias tips för musiklärare som vill testa att arbeta ämnesövergripande

  1. Se möjligheter och kommunicera mycket med dina kollegor. Börja samarbeta med de du klickar med.
  2. Du måste vid varje projekt du gör ha ett tydlig syfte och målbeskrivning. Jag har de bästa erfarenheterna från då det har funnits fasta och tydliga ramar samt tidsplanering.
  3. Var inte rädd för att det tar tid i början, det blir enklare med tiden.
  4. Hör dig för bland dina kollegor och kom med förslag och idéer, tänk igenom – hur gör t ex NO-läraren med ljudkunskapen och decibel, kan vi samarbeta där?
  5. Våga bryta schemat och öppna upp klassrummen.
  6. Var beredd på att mötas på mitten med din samarbetspartner, det kommer att bli svårt om du är ett kontrollfreak.
  7. Utvärdera och dokumentera tillsammans med eleverna, ge tid för eftertanke så att du faktiskt hinner förstå vad du jobbat med, samarbeten kan bli härligt intensiva!

Tipsa oss