Anna-Lena Weber: ”Studenten är min största belöning”

I Anna-Lena Webers språkintroduktionsklasser är det kontinuerligt intag av elever. De har en enorm bredd med allt från noll till 15 års studier i bagaget. En utmaning hon tar sig an med entusiasm, verbtävlingar och levande goda exempel.

– Jobbet kräver stor flexibilitet men det är också roligt. Efter mer än 40 år som svensklärare har man sina knep. Det är också viktigt att man både ställer krav och bryr sig om eleverna. Här är jag lärare, polis, kompis, morsa – rubbet, säger Anna-Lena.

Porträttbild på Anna-Lena Weber.

Anna-Lena Weber tog hem priset som årets pedagog 2013 i kategorin Gymnasieskola/Vux. Hon är lärare i svenska som andra språk på Östra gymnasiet. Foto: Ingemar Lindewall.

 

Eleverna är mellan 16 och 20 år och studerar för att få behörighet motsvarande svensk grundskola. Undervisningen är uppdelad i fem nivåer som eleverna tar sig igenom i sin egen takt. De flesta är starkt motiverade men det gäller ändå att sälja in lektionerna och variera sig, säger Anna-Lena.

– I dag har vi ju sådana möjligheter med ett stort bibliotek, datasalar och alla digitala läromedel. Vi jobbar också mycket med aktualiteter. Jag gillar att ha koll och eleverna brukar kalla mig ”Google”. Man får aktivera dem och behöver de piggas upp kastar jag in en tävling framme på tavlan, exempelvis tjejerna mot killarna i att böja verb.

Mer svenska på fritiden

De flesta eleverna talar mycket lite svenska utanför skolan. För att ge dem fler tillfällen att träna sitt nya språk uppmuntrar Anna-Lena till sociala aktiviteter.

– Jag försöker tussa ihop människor med gemensamma intressen. Vi har bland annat varit ute på brukshundklubben, i stallet, på vattenrugby och på båtklubben. Ett medlemskap där är inte så dyrt och då kan man både låna båt och grilla. Våra ungdomar behöver naturliga träffpunkter, säger hon.

Lokalerna ligger på Östra gymnasiet och i vissa projekt jobbar språkintroduktionsgrupperna tillsammans med gymnasieklasserna. Tidigare elever som nu går på gymnasiet kommer också ofta förbi för en pratstund. Det har en uppmuntrande effekt, berättar Anna-Lena.

– De blir goda exempel för våra elever och levande bevis på att det går att lyckas. Själv tycker jag att studenten varje år är min största belöning. Det är en så härlig känsla att få gratulera mina gamla elever!

En av dem är Rodrigo Cossio A. I dag jobbar han som vaktmästare och IT-tekniker på skolan och han är full av beröm för sin första svensklärare.

– Jag trodde inte att jag skulle komma så här långt när jag började här och knappt kunde någon svenska. Men Anna-Lena brydde sig och blev så glad när jag lärde mig. Då ville jag lära mig mer och mer. Hon ger så mycket kärlek och hon blev som vår andra mamma, säger han med eftertryck.

Tre tips från Anna-Lena

  1. Samarbeta med andra pedagoger. Mina kollegors entusiasm betyder jättemycket för mig och när vi delar med oss av erfarenheter och tips blir allt mycket bättre.
  2. Var glad och sälj in kunskapen. Visa att det är roligt att lära sig saker.
  3. Tro på eleverna och kräv lite mer. Ibland kan man fordra lite mer än vad de tror att de kan och så plötsligt kan de!

Juryns motivering till Anna-Lena Weber

”Årets pedagog uppnår fantastiska resultat genom sitt engagemang och sitt sätt att inspirera kollegor. Denna pedagog arbetar med en individualiserad undervisning vilket gör att eleverna ser möjligheter inte hinder.

Genom att ha fokus på eleverna och deras möjligheter förmedlar denna lärare hur de på bästa sätt ska ta ansvar för sitt lärande. Kunskap blandas med sociala aktiviter vilket ger den trygghet som behövs för att lära sig.

Utan spaning – ingen aning tycks vara ett motto Årets pedagog har. Vad som händer i skolans värld är viktigt att känna till men viktigare är att kunna förstå och omsätta det i praktiken. Ett enastående engagemang och stor lyhördhet har gjort Årets pedagog till en självklar vinnare!”

Tipsa oss