Vårbyskolans eget Draknäste öppnade dörren till näringslivet

 –Superkul, vi har surfat på den här utmärkelsen under hela våren, säger Iréne Pistol och Christina Åslund, biträdande rektor, respektive NO-lärare på Vårbyskolan, som fick Huddinge Arenas pris för årets entreprenörskap.

Iréne och Christina på Vårbyskolan

–Det bästa med våra entreprenöriella projekt är att det stärker elevernas självkänsla. Något som också återspeglar sig i andra ämnen. De flesta av våra elever som deltar i liknande ämnesövergripande projekt förbättrar sina prestationer i skolan, konstaterar läraren Christina Åslund och får medhåll av Iréne Pistol, lärare och biträdande rektor på Vårbyskolan.

Det är nu tredje året i rad som elever på Vårbyskolan arbetar med uppfinningar på elevens val i årskurs 7-9. Förra året blev framgångarna större än väntat. Mycket tack vare att man gjorde ett eget ”Draknäste” på skolan, och involverade lokala näringslivet i Huddinge och i Stockholm.

–Vi har sett att ju mer vi arbetar med tydlig verklighetsförankring, desto mer engagerade blir våra elever. Vårt eget lokala Draknäste-projekt har blivit hur populärt som helst här på skolan. Det skapar förväntningar bland de yngre eleverna på skolan, berättar Iréne Pistol.

Sporrade eleverna

Förra årets Draknäste gav rejält med ringar på vattnet för skolan. Tack vare att en tidigare elev på skolan, Kerstin Öhman, ägare till BSC, Business Service Club, ställde upp som en av drakarna fick Vårbyeleverna oväntad draghjälp under sitt elevens val-projekt.

–Det har varit helt fantastiskt att se med vilket engagemang och iver de 27 eleverna jobbat med projektet. De har lärt sig så mycket på vägen, inte minst vad gäller att ta egna initiativ, säger Iréne Pistol, som också undervisar i engelska.

Både Christina och Iréne är övertygade om att idén med ett eget Draknäste sporrat eleverna rejält.

–Alla elever vet hur det fungerar. De får sina produkter bedömda av personer utanför skolan, som är erfarna entreprenörer, vilket gör att det blir på riktigt. Alla gör sitt absoluta bästa. Det faktum att det finns ett så konkret mål att jobba mot bidrar till ett större fokus och engagemang för uppgiften, säger Iréne Pistol.

Hon berättar att eleverna har jobbat med allt från serviceinriktade projekt, till uppfinningar av olika produkter. Kreativiteten blommade verkligen intygar Iréne.

Genom de företagare som var ”drakar” fick eleverna möjlighet att få del av värdefull kunskap utanför skolan. De åkte på olika studiebesök och samarbetade med till exempel KTH, Nobelmuseet, olika företag där de bland annat fick lära sig om hur man utvecklar en app, och hur man jobbar med marknadsföring och försäljning.

Digitala verktyg ett plus

–Här har vi arbetat mer ämnesövergripande än vi annars gör. Många ämnen och lärare har med automatik blir involverade i projektet. Tack vare det får eleverna med sig extra mycket kunskaper, betonar Christina Åslund.

Iréne Pistol pekar i sin tur på hur digitala verktyg varit till stor hjälp i draknäste-projektet.

–Alla våra elever har en egen iPad. Det gör det lätt att kommunicera med varandra, även utanför skoltid, och det öppnar för mycket kreativitet. Eleverna gjorde till exempel fantastiska ritningar med hjälp av olika digitala verktyg, 3D-printar och reklamfilmer för sina produkter och tjänster.

Tränar initiativförmågan

Samtidigt har det inte alltid varit en dans på rosor. Många idéer har fått omprövas eller skrotats för att senare under vägen uppstå i lite nya skepnader.

–Det har varit lite berg-och dalbana, som det är i företagsvärlden. Även det ger värdefulla erfarenheter, bland annat att man måste vara uthållig och våga tänka om och nytt. En annan viktig egenskap som eleverna får träna genom entreprenöriellt lärande, är initiativförmåga; att våga ta för sig.

–Eleverna inser snabbt att de måste göra saker själva, ingen annan gör det åt dom. När de ser att de faktiskt klarar saker de inte tidigare vågat, så växer de mentalt. Vi har märkt att våra nior som jobbat med entreprenörskap har lättare att välja och veta vad de vill när de ska göra sitt gymnasieval. Det är otroligt intressant, säger Christina Åslund entusiastiskt.

Utmanar rollen som pedagog

Iréne och Christina berättar att det entreprenöriella lärandet även utmanat deras roller som pedagoger och undervisningsmetoder.

–Det handlar om att ha ett betydligt mer coachande lärosätt till sina elever. Att vägleda, vara bollplank och ställa frågorna istället för att ge svaren. Men vi ska vara ett starkt stöd på vägen dit. Jag tror absolut på att det här är framtidens sätt att undervisa, säger Christina Åslund.

Och Iréne Pistol pekar i sin tur på att man måste våga släppa kontrollen och jobba mer målstyrt.

Förebilder ger hopp

Båda har reflekterat över vinsterna med entreprenöriellt lärande. De har dragit slutsatsen att det bland annat kan vara extra framgångsrikt och viktigt i skolor där eleverna ofta har ett tufft socioekonomisk utgångsläge.

–Många av våra elever har rätt dålig självkänsla och dåligt självförtroende, med det följer en svag tilltro till att det går att lyckas, mycket på grund av omgivande faktorer. Att få chansen att lyckas med olika projekt, även om det är i det lilla, betyder otroligt mycket, säger Christina Åslund och fortsätter:

– Tack vare att så många ”drakar” ställde upp, där vissa av personerna till och med gått på den här skolan, fick eleverna bra förebilder och förstår att det går att lyckas. Samtidigt får de tidigt den viktiga insikten, att man sällan får något gratis utan att framgång kräver hårt och målmedvetet arbete.

Succén ett faktum

– När eleverna till sist fick presentera sina idéer för de sex ”drakarna” i vårt eget ”Draknäste” förra våren var succén ett faktum. Eleverna som vann fick fantastiskt fina priser; allt från middag på Grand till biobiljetter. Och alla som ställt upp som ”drakar” tror jag har känt att de gjort skillnad, säger Iréne Pistol och Christina Åslund nickar intygande.

–Det här har definitivt öppnat dörrarna ut mot näringslivet får Vårbyskolan. Nu får vi frågor om att delta på olika näringslivsinriktade arrangemang, t ex frukostmöten. Otroligt positivt, konstaterar de unisont.


 

Bästa tipsen från Iréne Pistol och Christina Åslund, Vårbyskolan:

  1. Våga släppa kontrollen – bli en medpassagerare i elevernas utvecklingsresa, istället för chaufför, genom att ha ett coachande förhållningssätt med guidade frågor.
  2. ”Nätverka” så mycket som möjligt med näringslivet för att hitta olika ingångar till det.
  3. Se till att koppla skolans undervisning till den verklighet som finns runt om i samhället.

 

Juryns motivering:

Arena Huddinges pris för entreprenörskap tilldelas i år till lärare som arbetar ämnesövergripande och som bygger upp undervisningen med hjälp av digitala verktyg. Lärare som låter eleverna interagera med näringsliv och omvärld.

Det här är lärare som gör entreprenörskapet synligt för ungdomar i skolan i Huddinge och som är stora förebilder för alla i skolan, men också för näringslivet i Huddinge och Södra Stockholm genom sitt sätt att sudda ut gränser och peka ut riktningen för framtiden.

Arena Huddinge delar ut priset Årets entreprenöriella lärare för att uppmärksamma kvinnor eller män i skolan som genom sitt arbete och sitt engagemang bidrar till att barn och ungdomar får hjälp att utveckla sina egna idéer och handlingskraft.

Kommentera

E-postadress publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

*
*
*

Vill du komma i kontakt med Iréne och Christina?